Manglende adgang til tests og rette værnemidler påvirkede frontlinjemedarbejdernes mentale helbred i den første periode af corona-nedlukningen i Danmark.
Det viser en ny forskningsundersøgelse, som Københavns Universitet og FOA står bag, og som baserer sig på svar fra 3.719 af FOAs medlemmer tilbage i april i år.
Hvis medarbejderne samtidig oplever uklare sundhedsfaglige retningslinjer på deres arbejdsplads, vil det påvirke frygten for selv at blive smittet eller smitte andre med coronavirus.
Læs også: Suzanne fik PTSD: Jeg er blevet slået, sparket og forsøgt stranguleret
"Vi kan se, at adgang til personlige værnemidler og en tryghed ved arbejdspladsens organisering af arbejdet hænger sammen med en lavere smittefrygt," siger Kirsten Nabe-Nielsen, der er lektor ved Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet og en forskerne bag undersøgelsen.
Testberedskabet har knebet i ældreplejen
Det samme billede viser sig med adgang til tests ifølge Kirsten Nabe-Nielsen. Og specielt i ældreplejen, hvor kun 32 procent af medarbejderne havde adgang til tests, ifølge besvarelserne i undersøgelsen. Det var lavere end andre faggrupper med kritiske funktioner.
"Igen, manglende adgang til tests hænger sammen med en større frygt for smitte og transmission af smitte. På baggrund af det kan man håbe, at en god adgang til tests giver en større tryghed. Og hvis vi igen står i en lignende situation, kan en erfaring være, at testberedskabet til ældreplejen skal være klar hurtigt," siger Kirsten Nabe-Nielsen.
Læs også: Arbejdsgiver dømt for at bryde loven efter grov voldsulykke, der har givet Lone evig smerte
FOA: Afgørende med adgang til værnemidler og tests
Undersøgelsen viser også, at frygten for at smitte andre var større end frygten for selv at blive smittet. For eksempel var 49 procent af ambulanceredderne bange for at blive smittet på deres arbejde, og 68 procent af dem frygtede at bringe smitten med hjem. I ældreplejen frygtede 40 procent at blive smittet på arbejdspladsen, mens 55 procent var bange for at smitte deres borgere.
"Det gør indtryk, at vores medlemmer er så bekymrede for at smitte andre. Det viser, at de er meget omsorgsfulde over for de borgere, de føler, de har et ansvar for. Og så tydeliggør det også, hvor vigtigt det er at have fokus på det ude på arbejdspladserne," siger Charlotte Bredal, der er arbejdsmiljøkonsulent i FOA og har været med til at udarbejde undersøgelsen.
Og i undersøgelsen er anbefalingerne klare. Det er væsentligt, at medarbejderne har adgang til rette værnemidler og tests, og at medarbejdernes og ledernes vidensniveau samtidig er tilstrækkeligt til at begrænse usikkerheden omkring de gældende retningslinjer, lyder det.
Læs også: Forsker: Flere plejeskandaler i vente efter Kongsgården
"Vi kan se, hvor afgørende det er for medarbejderes psykiske helbred og deres risiko for at blive smittet, at der er styr på de her parametre," siger Charlotte Bredal.