Annonce

Rengøringsleder Tomas Sørensen Hvidovre Kommune til artikel om FOAs lederundersøgelse

Nu har Tomas ansvar for 80 ansatte: ”Det er blevet mere stramt. Men jeg sover godt hver nat.”


Ny undersøgelse blandt FOAs næsten 3.000 medlemmer med lederopgaver viser, at deres arbejde de senere år er blevet sværere, men et kæmpestort flertal er meget tilfredse med jobbet. 

Annonce

Som rengøringsleder tilstræber Tomas Sørensen, at han hver uge får hilst på samtlige sine 80 medarbejdere, at han viser menneskelighed og er ærlig. Og så er han ikke bleg for selv at tage en morgenvagt, som det senest skete i efterårsferien. "Min største styrke er nok, at jeg selv har været en af dem på gulvet," siger han.  Morten Bruun

Af Morten Bruun
Journalist

Annonce

De er glade for deres arbejde. Det til trods for, at deres job de seneste fem år er blevet sværere, og at de i mange tilfælde har for mange medarbejdere under sig. 

Det viser en ny undersøgelse, FOA har udført blandt omkring 2.800 medlemmer med lederansvar i kommuner og regioner.

Undersøgelsen viser, at hele 86 procent af lederne er tilfredse eller meget tilfredse med deres arbejde, på trods af at 58 procent mener, at jobbet er blevet sværere de seneste fem år. Samtidig peger 30 procent på, at det er en udfordring at yde god ledelse, fordi deres personalegruppe er for stor.

Griber selv skrubben 

Et godt eksempel på, hvordan stor arbejdsglæde og daglige udfordringer kan gå hånd i hånd, er den 46-årige rengøringsleder Tomislav Šimičević Sørensen – eller Tomas Sørensen, som han for nemheds skyld kaldes i Hvidovre Kommune, hvor han bor og arbejder.

Tomas er leder for cirka 80 ansatte og har ansvaret for både planlægning, organisering og kontakten til medarbejdere, der gør rent på blandt andet skoler og kommunale institutioner. Selvom hans kalender er fyldt, er Tomas ikke bleg for selv at tage arbejdshandskerne på, når det er nødvendigt.

Senest i efterårsferien, hvor en medarbejder blev syg, og det ikke var muligt at få fat i en vikar, greb han selv gulvskrubben. Klokken halv seks om morgenen var han i gang med at gøre en daginstitution ren, og klokken 8.30 var han videre til et personalemøde.

"Så gjorde jeg det selv, for det skulle jo gøres. Jeg var færdig klokken 8.30 og fortsatte direkte til et personalemøde," fortæller Tomas Sørensen.

Presset uden at være stresset

For få år siden var Tomas leder for 50 medarbejdere, og allerede den gang gav han over for Fagbladet FOA udtryk for, at dét måtte være maksimum. Derfor ændrer det ikke det store, når han om kort tid får reduceret antallet af medarbejdere til 75. 

Han er også blandt de ledere, der oplever, at jobbet er blevet sværere de seneste år – især fordi vikarbudgettet er blevet skåret.

"Det er blevet mere stramt. Mere presset. Men jeg er ikke stresset og sover godt hver nat," siger han og glæder sig over, at der ikke er udsigt til nye nedskæringer i 2025.

På trods af udfordringerne er Tomas – ligesom det store flertal i undersøgelsen – meget tilfreds med sit job.

"Jeg elsker mit arbejde. Jeg vil gerne blive ved, til jeg skal pensioneres," siger han.

Begyndte selv som vikar

I alt har 751 FOA-ledermedlemmer deltaget i undersøgelsen. 89 procent fortæller, at de har et godt forhold til deres egen nærmeste leder. Og hele 99 procent oplever, at de har et godt samarbejde med deres medarbejdere.

Det gælder også for Tomas Sørensen, som ikke er i tvivl om, hvad årsagen er.

"Min største styrke er nok, at jeg selv har været en af dem på gulvet og forstår de problematikker, der er i spil," siger han.

Han fik sit første job som rengøringsvikar i en kommunal børnehave kort efter, at han for 11 år siden flyttede til Danmark fra Kroatien. Siden blev vikariatet hurtigt vekslet til en fastansættelse, og efter en periode som synlig tillidsrepræsentant blev han opfordret af sin daværende chef til at søge jobbet som rengøringsleder.

"Jeg skulle tænke mig om et par gange, men så slog jeg til. Jeg har aldrig fortrudt og er faktisk meget taknemmelig for, at jeg fik muligheden," siger Tomas Sørensen.

Håndterer både mus og lokalløn

Ligesom flertallet i undersøgelsen har Tomas Sørensen aldrig gennemført en egentlig lederuddannelse. Men med kurser – herunder FOA's tillidsmandskurser – og praktisk erfaring føler han sig godt rustet til også at tage de vanskelige opgaver i lederrollen.

"Jeg oplever ikke, at det har været svært at gå fra tillidsrepræsentant til leder. Jeg kan godt håndtere både mus-samtaler, sygefraværssamtaler og forhandlinger om lokalløn," fortæller han.
Kantineleder Sisse Strange til historie om ledelse
Kantineleder Sisse Strange har fået færre medarbejdere, men også flere munde at mætte. Den udfordring ændrer dog ikke på, at hun er meget glad for sit job.   Arkiv: Jørgen True

Kantineleder på den rette hylde

Sisse Strange bruger ikke mange timer på at spekulere over sit valg af karriere.

Hun er kantineleder på Sct. Jørgens Skole i Roskilde, hvor hun tidligere stod i spidsen for et lille hold på tre medarbejdere.

Nu er stillingerne som medhjælper og elev blevet nedlagt, og hun har kun en enkelt kok at lede. Alligevel oplever Sisse, at jobbet er blevet mere krævende i løbet af de seneste fem år. Som kantineleder mødes hun ofte med nye krav om økologi, bæredygtighed og klimamål.

Samtidig foregår bestillinger af skolemad nu online, og det har, som Sisse Strange siger, givet ’flere munde at mætte’.

"Selvom jobbet er blevet vanskeligere, er jeg ikke i tvivl om, at jeg laver det rigtige. Jeg er meget, meget glad for mit arbejde – og heldigvis har jeg også selv en god chef,” fortæller hun.

FOA: Pas godt på lederne

FOA's fagpolitiske ordfører Joan Lindskov hæfter sig ved, at et stort flertal af ledermedlemmerne er glade for deres arbejde. Men hun bemærker også, at næsten 60 procent af dem mener, at jobbet er blevet sværere de seneste år.

"Det bør både kommuner og regioner være opmærksomme på. Det viser nemlig, at de ikke bare kan blive ved med at placere flere opgaver hos deres mellemledere, hvis de vil rekruttere og fastholde dygtige folk til de funktioner," siger Joan Lindskov og tilføjer:

"Hvis en leder skal skabe god trivsel og gode vilkår for sine ansatte, er det vigtigt, at lederen selv trives og har det godt."

Fakta om lederundersøgelsen

  • 36 pct. af ledermedlemmerne har medarbejdere på flere matrikler. Det gælder ikke mindst Kost- og Servicesektoren, hvor 42 pct. af lederne dækker mindst fem matrikler. 
  • 59 pct. af ledermedlemmerne har personaleansvar for 20-100 medarbejdere, mens syv pct. har personaleansvar for flere end 100. Det gælder ikke mindst lederne i Social- og Sundhedssektoren, hvor 86 pct. har personaleansvar for flere end 20 medarbejdere. 
  • 59 pct. af ledermedlemmerne regner med, at de skal være ledere resten af deres arbejdsliv. Det gælder ikke mindst Teknik- og Servicesektoren, hvor 68 pct. mener, de er havnet på rette hylde.
  • 33 af ledermedlemmerne er helt eller delvist enige i, at forventningerne til dem er uklare. Det gælder især lederne i Pædagogisk Sektor, hvor 37 pct. har den oplevelse. Det er også den sektor, hvor et stort flertal af lederne givet udtryk for, at de arbejder meget alene. 
Cirka 2.800 FOA-medlemmer har lederansvar. 751 har deltaget i undersøgelsen fordelt med 341 fra Social- og Sundhedssektoren, 219 fra Pædagogisk Sektor, 158 fra Teknik- og Servicesektoren samt 33 fra Kost- og Servicesektoren. 

Kilde: FOA, medlemsundersøgelse blandt FOAs ledermedlemmer, juli 2024 

Læs hele undersøgelsen her

 
+

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev