Annonce

Tema: Coronavirus

Smittefrygt på jobbet: Sådan håndterer du din angst

Frygten for at blive smittet med coronavirus eller smitte andre kan fylde rigtig meget, når du dagligt arbejder med mennesker og er udsat for høj smitterisiko. Derfor har vi samlet en række gode råd til dig, som oplever smittefrygt. 

Annonce

Frygten for at blive smittet eller smitte andre med corona-virus kan være særlig stor, når du arbejder med mennesker.  Colourbox

Af Astrid Graugaard Ingemann
Journalist

Annonce

“Den her krise rammer os. Den giver os angst.” 
 
Sådan lød det fra Sundhedsstyrelsens direktør Søren Brostrøm på et pressemøde tirsdag d. 24. marts, hvor han understregede, at coronavirussen ikke blot kan have konsekvenser for vores fysiske helbred, men også vores mentale. 
 
Blandt andet kan frygten for at blive smittet eller smitte andre fylde rigtig meget - og særligt, hvis du er ansat i sundhedsvæsenet eller på ældreområdet, hvor der er en høj smitterisiko. 
 
Men selvom du er bekymret for coronasmitte, må du ikke blive hjemme fra arbejde. Og hvad kan du så gøre?
 
Her får du 9 gode råd til, hvordan du kan bekæmpe din smittefrygt.  
 
1. Vær ansvarlig og følg forholdsreglerne 

Noget af det vigtigste, du kan gøre for at undgå smitte, er at følge Sundhedsstyrelsens retningslinjer. Derfor bør du læse de anbefalinger, der er til dig, som arbejder i ældreplejen, på bosteder eller sygehuse. 
 
Det kan også være en god ide, at du er helt sikker på, hvordan coronavirus smitter, da uvished kan skabe frygt. 
 

Hvis du går rundt med en frygt for at blive smittet eller smitte andre, når du er på arbejde, bør du tale med din tillidsrepræsentant, din arbejdsmiljørepræsentant eller din leder om det. 
 
Hvis du ikke taler om din frygt, kan det nemlig være med til at forværre den, forklarer formand for Psykiatrifonden, speciallæge i psykiatri Torsten Bjørn Jacobsen. 
 
“I stedet for at feje sin frygt væk, er det rigtig vigtigt, at man er åben omkring den. Det kan være med til at gøre frygten mere konkret, hvilket også er en måde at bearbejde den på,” siger han.
 
Det kan også være en god ide at aftale et fast tidspunkt, hvor man sammen med sine kolleger taler om bekymringerne. 
 
3. Tal om noget andet end frygten

Selvom du skal give dine bekymringer plads og tale åbent om dem, skal de helst ikke fylde hvert eneste sekund i din hverdag.
 
Man bliver nødt til at opleve og snakke om noget andet end corona. Noget, som giver glæde og mening. Det kan også være med til at lede tankerne hen på noget andet end frygten, lyder det fra Torsten Bjørn Jacobsen. 
 
4. Giv plads til hinanden på jobbet

Tro ikke, at du hverken kan eller skal arbejde videre, som om ingenting er hændt. Det er vigtigt, at I på arbejdspladsen giver plads til hinandens bekymringer og ikke mindst accepterer dem.
 
Husk også at være opmærksom på, at folk ikke reagerer ens i krisesituationer som denne. Den bekymring, du går med, er ikke nødvendigvis den samme som din kollegas.
 
5. Sluk for nyhedsstrømmen

Vi bliver hele tiden bombarderet med information om corona-situationen. Og selvom det er godt at holde sig opdateret, kan den konstante nyhedsstrøm godt gøre din bekymring for at blive smittet eller smitte andre værre.  
 
Derfor kan det være en rigtig god ide at slukke lidt for nyhederne eller begrænse dit nyhedsforbrug, så du for eksempel kun opdaterer dig om morgenen og om aftenen.
 

Hvis du i forvejen lider af for eksempel angst eller OCD (tvangstanker eller -handlinger), skal du være opmærksom på, at corona-frygten godt kan forværre den tilstand - det er dog langt fra sikkert, den gør det.
 
Selvom det kan virke som den bedste løsning at sygemelde sig, er det dog sjældent det mest hensigtsmæssige, forklarer Torsten Bjørn Jacobsen: 
 
“Mange gange kan man faktisk have god gavn af at arbejde sig igennem situationen i stedet for at skærme sig fra den. Det kan selvfølgelig være meget individuelt, men som udgangspunkt skal man passe på med sygemeldinger og i stedet fokusere på, hvilke hensyn, der kan tages på arbejdspladsen.” 
 
7. Sov godt 

Søvn er vigtigt for dit fysiske og psykiske overskud. Jo mindre søvn, du får, jo mere tilbøjelig er du til at bekymre dig og være ængstelig.
 
Samtidig er en god nats søvn også et tegn på, at du formår at skabe struktur i hverdagen. Og struktur er rigtig godt, hvis du i forvejen er presset eller bekymret.
 
8. Bebrejd ikke dig selv, hvis du bliver smittet

Husk, at sygdom skyldes virus, ikke personer. Coronavirus er meget smitsom, så lad være med at bebrejde dig selv, hvis du bliver smittet. 

Kender du nogen, som er blevet smittet, så hjælp dem ved at støtte og berolige. 


Det er ikke kun frygten for smittefare, som kan true dit mentale helbred. Hverdagen er blevet ændret markant, og der er kommet krav om isolation og afstand. Det kan føre til ensomhed, symptomer på stress, depression og udbrændthed.
 
Derfor er det en god ide, at læse Sundhedsstyrelsens råd til, hvordan du passer på dig selv og dit mentale helbred i denne corona-tid. 
Kilder: Arbejdsmiljøkonsulent i FOA Charlotte Bredal, formand i Psykiatrifonden Torsten Bjørn Jacobsen, Sundhedsstyrelsen. 

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev