Omkring 40 procent af FOAs medlemmer har svært ved enten at læse, skrive eller regne. Det fremgår af et pilotprojekt, der er gennemført i fem kommuner i 2015. I alt er 771 blevet testet.
Samarbejde mellem FOA og KL
Projektet er et samarbejde mellem FOA og Kommunernes Landsforening (KL) under Den Kommunale Kompetencefond. Formålet er at højne skolekundskaber hos de ansatte, der har et behov, og som er parate til at gøre noget ved det. Tilbagemeldingerne fra de fem kommuner har været så positive, at projektet fortsætter i 2016, hvor 10 nye kommer med.
Forbundssekretær i FOA Joan Prahl er glad for, at så mange kommuner går med.
”Det er positivt, at der bliver skabt synlighed om behovene, og at medarbejderne får en hjælpende hånd til at kunne varetage fremtidens job,” siger Joan Prahl.
Ansatte skal kunne mere
Også hos KL er der stor tilfredshed. Souschef Lone Trudsø ser det som en nødvendighed, at alle ansatte får styr på basale dansk-, it- og matematikkundskaber.
”Kravene vil fortsat stige i forhold til dokumentation, specialisering og digitalisering. For eksempel vil der være en forventning fra borgerne om at få indsigt i medarbejdernes dokumentation. Det stiller højere krav til kvaliteten,” siger hun.
Lone Trudsø peger også på andre positive sideeffekter.
”Vi hører, at medarbejderne får mere selvtillid, bliver mere forandringsparate og villige til at reflektere over, hvad de er gode og mindre gode til. Alt det bidrager til at skabe en bedre læringskultur på arbejdspladserne.”