Annonce

En masse børn sidder på en græsplæne, sammen med nogle enkelte voksne.

Overgang til skole er for utryg


Samarbejdet omkring skolestart halter mellem børnehave, SFO og skole, viser ny forskning.

Annonce

Allerede længe før skolestart kommer SFO-børnene på daglige besøg på Skovvangsskolen i Hammel. Her deltager de i Olympiadedag med 0.-3.-klasserne. Sådan burde det være flere steder, mener forskere.   Flemming Jeppesen

Af Nana Toft
Journalist

Annonce

Mange børn får en utryg og forvirrende start på skolelivet, fordi dagtilbud og skoler ikke samarbejder nok om overgangen. Især halter det med at gøre SFO’en til et godt bindeled. Det viser en ny undersøgelse af forsker og førsteammanuensis Hilde Degnæs Hogsnes fra Høgskolen i Sorøst-Norge.

Der findes ingen nyere forskning på området i Danmark, men professor emeritus ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) Stig Broström bekræfter, at billedet er det samme i Danmark.

“Nogle børn får et decideret chok. De tror, de skal starte i skole, og så ender de i en SFO uden at vide, hvad det er. Mange daginstitutioner og skoler glemmer det her led,” siger Stig Broström.

Læs også: 8 gode råd til en tryg overgang

Styrk SFO’ens rolle
De to forskere mener, at både børnehaven, forældrene og de ansatte på skolen bør tage samarbejdet mere alvorligt og bruge mere tid på at sikre en god og tryg overgang.

“Hvis samarbejdet på tværs ikke fungerer, kan det skade barnets trivsel og åbenhed over for læring i skolen,” siger Hilde Degnæs Hogsnes.

Ifølge hende er et godt sted at starte at inddrage SFO’en i besøg i både børnehaven og på skolen.

“SFO'en har et stort uudnyttet potentiale som brobygger,” siger hun. 

Læs også: "Nu får vi glade skoleparate børn"


5 typiske problemer

  • For lidt samarbejde. Lærere og SFO-ansatte er ikke til stede i det skoleforberedende arbejde i børnehaven, ligesom aktørerne savner viden om hinanden.
  • Kender ikke SFO’en. Børnene glæder sig til skolen, men kender ikke til SFO'en. Det er problematisk, og der er stort potentiale i SFO’en som brobygger.
  • Skolen skuffer. Mange børn bliver ikke forberedt på, hvad det vil sige at gå i skole.
  • Tidlig skolestart. Nogle børn starter for tidligt i skole.
  • Kulturforskellene mellem børnehaven og skolen er for store.

Kilder: ‘Overgangen mellem børnehave, SFO/fritidshjem og skole’, Stig Broström og Jette Schytte, Dansk Pædagogisk Forum, 2005, og ‘Kontinuitet og diskontinuitet i overgangen fra barnehage til skolefritidsordning og skole’, Hilde Degnæs Hogsnes, Høgskolen i Sorøst-Norge, 2016

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev