“Hvem har så vundet, tror I?” En pædagog
fra Skovvangsskolen i Hammel kigger på en
stor flok forventningsfulde børn, der sidder
på græsplænen ved siden af skolen og holder
vejret.
“Det er Røn. Tillykke!” Det er olympiadedag,
og hele formiddagen har børn fra 0.-3.
klasse kæmpet i hold på tværs af alder –
også skolens yngste børn – de nye ‘førskolebørn’
– har været med.
Læs også: 8 gode råd til en tryg overgang
Tidlig opstart
Som noget nyt prøvede skolen i år at lade
børnehavebørnene starte allerede 1. marts.
Her troppede 42 børn fra to af Hammels
børnehaver op på Skovvangsskolen og fik
egne lokaler og egne voksne – fra både
børnehave, SFO og skole – knyttet til sig.
Frem for at starte direkte i SFO 1. maj
har førskolebørnene stille og roligt lært,
hvad det vil sige at gå i skole, og hvad en
SFO er. De har lært de nye voksne at kende,
og de har mødt deres kommende klassekammerater
og de andre børn i indskolingen.
De ved, hvor vigtige ting er, og
deres forældre har mødt personalet fra
både SFO og skole. Det vil give børnene
en mere tryg overgang, vurderer pædagogisk
assistent Gurli Hansen kort før sommerferien.
“Børnene tropper ikke usikre op i
august med et væld af spørgsmål som: ‘Hvor er toilettet?’ eller ‘Hvem er mine
nye kammerater?’ Nu får vi glade, skoleparate
børn,” siger hun.
Læs også: Overgang til skole er for utryg
Gurli Hansen kommer fra en af de to
børnehaver og er en af i alt fem personer,
der siden årsskiftet har været del af
en tværfaglig planlægningsgruppe, der
også består af medarbejdere fra skole og
SFO. En af dem er skolepædagog Pernille
Pedersen, der fremhæver den indsigt,
gruppens medlemmer har fået i hinandens
faglighed.
“Som skolepædagoger kommer vi
med en viden om, hvad udfordringerne
er, og hvad vi forventer, børnene skal
kunne, når de starter i skole. Omvendt
kommer Gurli med et kendskab til,
hvem børnene er,” siger hun.
Børnene kender pædagogisk assistent Gurli Hansen
fra børnehaven, og det gør dem trygge at have
hende med i overgangen til SFO og skole.
Flemming Jeppesen