1. Forbered jer sammen
En tryg overgang kræver grundig
forberedelse, så I som medarbejdere
på tværs af børnehave, SFO og skole
kan lægge en plan for tiden op til
skolestart. Flere gensidige besøg
hos hinanden, møder og fælles planlægning
er essentielt.
Læs også: Overgang til skole er for utryg
2. Rød tråd på tværs
Skab fælles projekter, der går igen
i både børnehave, skole og SFO.
På Skovvangsskolen i Hammel har
de for eksempel haft et skraldeprojekt,
der er gået igen på alle tre steder.
Genkendelighed mellem de tre
aktører er essentielt for børnenes
oplevelse af sammenhæng.
Læs også: "Nu får vi glade skoleparate børn"
3. Indsigt giver respekt
Klæd hinanden på. Børnehaven
har en essentiel viden om barnet,
som skal gives videre til
SFO’en og skolen. Ligesom skolens
lærere og pædagogiske
personale skal give klart udtryk
for, hvad de forventer af barnet
ved skolestart. Det er vigtigt,
at I på tværs af faggrupper ved,
hvad de andre har af særlige
kompetencer og viden, og hvordan
I kan bringe det i spil, så I kan
sikre bedre kontinuitet for børnene.
Samtidig giver samarbejde
på tværs respekt for hinandens
faglighed – til gavn for børnene.