Ideen med robotstøvsugere er god, men det er slet ikke en perfekt løsning.
Det mener social- og sundhedshjælper Rikke Rasmussen fra hjemmeplejen i Nordfyns Kommune, som er en ud af
mere end 30 kommuner, der har enten indført robotstøvsugeren i hjemmeplejen eller har planer om det.
”Vi oplever tit, at der er problemer. Enten får borgerne ikke sat dem til, eller også har de ikke støvsuget 100 procent rent,” siger hun.
”Så skal vi alligevel hen og feje, inden vi kan vaske gulvet. Det kan også være, den har kørt i et eller to af rummene, men så mangler det sidste rum.”
Rikke Rasmussen og kollegerne forsøger jævnligt at minde de mest glemsomme borgere om, at de skal sætte robotstøvsugeren til dagen før. Men det er ikke ensbetydende med, at det bliver gjort, fortæller hun. Og så skal der gøres ekstra rent.
”Det der med at køre en våd moppe rundt i skidt – det fungerer ikke. Det er måske borgernes egen skyld, men jeg har jo også en standard, når jeg gør rent. Jeg kan ikke bare efterlade det halv-beskidt, for så føler jeg ikke, jeg har gjort mit arbejde,” siger Rikke Rasmussen, der tilføjer, at de også jævnligt er ude for, at robotstøvsugeren har sat sig fast under møbler.
To ud af tre oplever, at rengøringen er forværret
Det tyder på, at det har en betydning for rengøringsstandarden, når man fjerner den professionelle manuelle støvsugning, som ansatte i hjemmeplejen plejer at udføre.
I en ny medlemsundersøgelse svarer to ud af tre FOA-medlemmer i hjemmeplejen nemlig, at de oplever, at rengøringsstandarden i borgernes hjem er blevet forringet, efter de har fået en robotstøvsuger.
“Hvis man indfører robotstøvsugere og samtidig slækker på rengøringen, kan det ende med at blive et stort problem for hjemmehjælpsmodtageren. Hvis man ikke har tilstrækkelig hygiejne i sit hjem, er der risiko for, at man nemmere bliver syg og dermed endnu mere svækket, end man er i forvejen,” fortæller Dorthe Bjerremand Erichsen.
Rikke Rasmussen synes ikke, at robotstøvsugeren gør ordentligt rent. Birger Benjamin Petersen mener, at den kan gøre lige så grundigt rent som ansatte i hjemmeplejen.
Foto: Niels Åge Skovbo og privat / Grafik: Maja Line Honoré
Bedste løsning efter forholdene
Anderledes positiv omkring robotstøvsugeren er social- og sundhedsassistentelev Birger Benjamin Petersen fra hjemmeplejen i Kalundborg Kommune.
Her er den rullende rengøringshjælp ikke blevet et krav endnu, men Birger Benjamin Petersen er ikke i tvivl om, at den kommer.
“Der kommer flere ældre, og robotstøvsugeren kan frigive tid. Den skal bruges på flere af de nødvendige opgaver, i stedet for at vi hele tiden skal hoppe over, hvor gærdet er lavest. Fremfor at bruge en halv time på at støvsuge, vil jeg hellere bruge tiden klogt på dokumentation eller plejeopgaver,” siger Birger Benjamin Petersen.
Han vil ikke kalde sig selv direkte tilhænger af robotstøvsugere, men han mener, at det er den rigtige løsning, så længe der er mangel på personale.
“Jeg vil nok kalde mig realist. I en ideel verden havde vi tid til at støvsuge hele huset og tage en tår kaffe med borgeren bagefter. Men det er ikke muligt lige nu, desværre.”
Hvad tænker du om, at mange mener, robotstøvsugeren ikke gør ordentligt rent?
“Hvis vi skal overholde arbejdsmiljøloven, så rengør en ansat i hjemmeplejen lige så godt som en robotstøvsuger. Vi må jo ikke løfte tunge møbler eller støvsuge paneler og lysekroner. Så kvaliteten af støvsugning fra en robot er altså på niveau med det, kommunen i forvejen kan levere,” siger Birger Benjamin Petersen.
God, hvor det giver mening
Formanden for social- og sundhedssektoren i FOA, Tanja Nielsen, er tilhænger af robotstøvsugerne. Men med visse forbehold.
”Jeg synes, robotstøvsugere er en rigtig god idé, hvor det giver mening. Men man skal vurdere fra borger til borger, hvem der har gavn af den.”
Tanja Nielsen har på nærmeste hold oplevet både et godt og et dårligt eksempel.
”Hos min daværende svigermor var robotstøvsugeren velfungerende. Hun syntes, det var hyggeligt, at der kom den der fidus, som drønede rundt på gulvet. Omvendt sagde min gamle far, da kommunen indførte dem, at han skulle ikke have en robot kørende rundt.”
”Det er problematisk, hvis en kommune tvinger alle borgere til robotstøvsugerløsning. Det tror jeg ikke, man får noget konstruktivt ud af. Det bliver nødt til at være noget, man aftaler med hver enkelt borger,” siger hun.
Hun mener heller ikke, at måden kommunerne har indført dem på, altid har været fair overfor plejepersonalet.
”Der opstår nogle konflikter, hvor plejepersonale bliver en skydeskive for borgernes frustrationer over dem.”
”FOAs medlemmer er frontpersonalet, og de står desværre på mål for rigtig mange af de politiske beslutninger, der bliver truffet,” siger Tanja Nielsen.
Hvad kunne et godt svar være i sådan en situation?
”Jeg tror, jeg ville sige: ’Jeg kan godt forstå, at du er frustreret, men det er jo desværre en politisk beslutning, der er truffet her i kommunen. Hvis du har noget at sige om det, så kontakt politikerne. Det er dem, der kan ændre det her.’”