Danske kommuner er alt for optimistiske, når de investerer i velfærdsteknologier.
Sådan lyder kritikken fra Institut for Mennesker og Teknologi på RUC, hvor der blandt andet forskes i, hvordan man bruger velfærdsteknologi på arbejdspladser.
”Man skal ikke kun lade sig rive med af den glade, optimistiske tilgang til, hvor meget nemmere tingene kan blive. Det bliver ikke kun nemmere. Der er også ting, der bliver mere besværlige, når man indfører ny teknologi,” siger Sidsel Lond Grosen, lektor på RUC.
Hun mener, at der er en blind vinkel, når man i en kommune for eksempel vælger at satse på en ny velfærdsteknologi og derefter budgetterer med store besparelser:
”Nogle gange er det kun et lille element af arbejdet, som bliver lettere. Ofte følger der jo også noget andet med – for eksempel vedligehold eller at løsningen i virkeligheden ikke passer helt ind i de arbejdsgange, man ellers havde. Så kommer der nogle nye opgaver til, som man ikke havde forudset.”
Besparelse er ikke en sælfølge
At løsningen ikke passer ind i virkeligheden, kan den interaktive robotsæl Paro tale med om.
Sælen beroligede demensramte borgere, der måske græd og savnede deres for længst afdøde forældre. Når Paro havnede i skødet på dem, slappede de af, og den reagerede ved at blinke med sine mørke sæløjne og sige lyde, der skulle få de demente til at smile.
Omkring 400 plejecentre investerede store pengesummer i sælen, der tilbage i 2018 kostede 43.000 kroner stykket.
Det viste sig hurtigt at være en dyr omgang.
For pludselig kunne det ske, at en borger med demens slyngede Paro fra sig, så pelsen blev ødelagt, eller robotten gik helt i stykker.
”De ikke bare var smadderdyre, de var også ganske arbejdskrævende,” siger Sidsel Lond Grosen.
”Det er et dyrt legetøj at kaste med, så derfor blev der nødt til at være personale til stede, så man kunne reagere på nogle af de skift, der skete. Derudover var sælerne dyre at rengøre, hvis de blev snavsede.”
KL: Vi skal gå hårdere til leverandørerne
Hos KL vil de gøre mere for, at velfærdsteknologier som sælen Paro ender som succeser fremfor fiaskoer.
Det fortæller kontorchef Frederik Nordentoft Andersen. Han har ikke direkte kendskab til robotsælen, men fortæller, at KL er opmærksom på udfordringerne.
“Der vil altid være nogle teknologier, hvor vi ikke rammer plet første gang. Så skal vi være hurtige til at sige, at den ønskede effekt ikke var der, og grundige til at tale om, hvordan vi så opnår den,” siger Frederik Nordentoft Andersen.
“Vi skal gå hårdere til leverandørerne. Firmaer, som leverer velfærdsteknologi, har en tendens til at tale deres produkter op. Der skal vi være skarpe til at spørge, om produkterne faktisk har en dokumenteret effekt.”