Mai-Britt C. Knudsen
Jeg valgte DigiTech, fordi teknologi er vejen frem. Alt på uddannelsen er digitalt, vi bruger næsten ikke et eneste stykke papir. Vi er ikke bedre social- og sundhedsassistenter end de andre, men vi har nogle kompetencer, fremtiden har brug for.
I praktikken havde jeg en borger med paranoid skizofreni, som ofte var meget urolig. Her brugte jeg en ’somnox’, som er en elektrisk pude, der kan hjælpe borgeren med at kontrollere sit åndedræt. Min praktikvejleder vidste ikke, hvordan hun skulle bruge den. Jeg hjalp dem, og de bruger stadig puderne i dag.
Når jeg er færdiguddannet, håber jeg, at jeg kan finde job på en boenhed for borgere med fysiske eller psykiske problemer. Teknologi kan hjælpe psykisk udfordrede med at få tankerne væk fra hverdagen. For eksempel kan man spille spil med VR-briller. Det vil jeg gerne arbejde mere med.
Bjørn Lorenzen
Jeg valgte DigiTech, fordi det er fremtiden. Det er sjovt at gå på en nyoprettet uddannelse, for det er os, der er de første til at implementere den nye viden i samfundet. Vi er ambassadører, og det er os, der går forrest.
I praktikken havde jeg en borger, der tidligere i livet elskede at vandre. Det kunne hun desværre ikke mere, fordi hun havde svær demens. Jeg brugte en 'CRDL', som er et interaktivt musikinstrument, til at lave naturlyde af rislende bække. Det vækkede minder til live for borgeren, som ved hjælp af lyden kunne huske sine vandreture i bjergene.
Når jeg er færdiguddannet, ved jeg ikke helt, hvad jeg vil. Men jeg synes, psykiatrien er spændende, og jeg vil også gerne hjælpe andre med DigiTech.
Kristina Holst
Jeg valgte DigiTech, fordi vi skal tænke smart, hvis vi gerne vil frigøre mere tid til omsorg i faget. Vores kerneopgave er at være til stede, og det kan vi bedst, hvis vi har teknologi til at hjælpe os.
I praktikken havde jeg en borger med meget svær angst. Hver gang hun skulle ud ad døren, måtte hun tjekke, om alt var slukket i hendes lejlighed. Jeg lavede en plantegning af lejligheden på hendes iPad, så hun kunne sætte et kryds de steder, hun var sikker på, var slukket – en slags virtuel tjekliste. Hun gik fra at bruge 1,5 time på at komme ud ad døren til kun at bruge 10 minutter.
Når jeg er færdiguddannet, vil jeg gerne undervise og være med til at sætte en retning for brug af velfærdsteknologi. Jeg vil gerne skubbe til rammerne for, hvordan vi bruger digitale løsninger i faget.