De seneste år har friplejehjemmet Attendo Lærkevej i Frederikssund været på radaren hos Styrelsen for Patientsikkerhed, efter en række tilsyn afslørede ’større’ eller endda ’kritiske’ problemer med patientsikkerheden på stedet.
De kritisable forhold fik i oktober sidste år flere pårørende og medarbejdere til at stå frem i Fagbladet FOA og fortælle om svigt af ældre og generel utilfredshed med forholdene på plejehjemmet. Frustrationer, der bundede i stor udskiftning i personalet, tårnhøjt vikarforbrug og manglende instruktion af vikarer og nyansatte.
”Vi har knoklet. Processen har været intens, og det er de fantastiske medarbejdere, vi har, som virkelig har været med til at løfte det her. Det er ikke noget jeg eller ledelsen har gjort alene, det er noget, som vi alle sammen har gjort i fællesskab,” siger Helle Christensen.
”Vi er stadig i en proces, men vi er nået rigtig langt. Vi får også flotte tilkendegivelser fra pårørende, der fortæller, at der er kommet en rar og dejlig stemning i huset. At der er kommet ro på. I december måned har vi i nogle uger været oppe på mere end 800 eksterne vikartimer. Nu bruger vi ikke en eneste og har ingen eksterne vikarer. Vi bruger kun vores eget personale,” fortsætter virksomhedschefen.
Deling af viden sat i system
En styrket faglighed og bedre organisering af arbejdet bemærkes også af Styrelsen for Patientsikkerhed. I tilsynsrapporten noterer styrelsen blandt andet, at plejehjemmet har et ’fyldestgørende introduktionsprogram’, og at der afholdes møder mellem dag-, aften- og nattevagten.
”Med rum til refleksion og dokumentation og mundtlig overlevering mellem alle vagtlag med deltagelse af teamledere/ansvarshavende assistenter, for at sikre kontinuitet i plejen af beboerne,” skriver tilsynet i sin rapport.
”Vi har implementeret mange nye arbejdsgange. I dagvagten har vi fast triagering tre gange. Så er der triagering fra aftenvagt til nattevagt, og der er igen om morgenen. Det gør, at der hele tiden er overlap mellem vagtlag og tid til at dele vigtig information. Sådan har det ikke været tidligere,” forklarer Helle Christensen.
Ved tidligere tilsyn har Styrelsen for Patientsikkerhed dumpet plejehjemmets journalføring og medicinhåndtering.
”Vi har haft meget fokus på undervisning, og så har vi fået nogle medicinansvarlige, der tjekker op på tingene. Hvis noget medicin ikke er givet, bliver der fulgt op på det. Og så husker vi på, at vi alle sammen er mennesker, og vi kan alle sammen glemme. Derfor er det rart, når ens kolleger på en god måde siger, hvis noget mangler at blive kvitteret for,” siger Helle Christensen.
Gevaldigt dyk i sygefravær
I det hele taget har et konstant fokus på at støtte og hjælpe hinanden været i højsædet for Helle Christensen. At det er lykkes kan aflæses på sygefraværet, mener hun. Det er faldet fra knap 20 procent til 1,8 procent.
”Vi går rigtig tæt på personalet. Er man for eksempel syg, bliver man allerede kontaktet på førstedagen. Vi spørger ikke til, hvad man fejler, for det må vi ikke, men vi vil bare forsikre os, at alt er okay, om der er sket noget, og om vi kan gøre noget,” siger Helle Christensen.
At plejehjemmet nu er væk fra Styrelsen for Patientsikkerheds søgelys betyder dog ikke, at de kan tillade sig at ’hvile på laurbæerne’, siger Helle Christensen:
”Vi skal blive ved med at arbejde i den ånd, der er skabt. Det er hele tiden en løbende proces, hvor vi fortsat skal være opmærksomme, støtte og hjælpe hinanden og huske på, at vi alle er mennesker.”