Attendo ønskede ikke at stille op til interview, men noterer i en mail, at virksomheden ’arbejder aktivt på at ansætte flere medarbejdere’, at introduktionsplaner bliver gennemgået, og at en ny ledelse har indført fora til dialog mellem pårørende, ledelse og medarbejdere i form af mails med information, åbent hus og pårørendemøder.
Bente Pagh og Anita Jørgensen, der begge sidder i friplejehjemmets pårørenderåd, undrer sig over Attendos udmelding om mere dialog. ”Det har vi ikke hørt om,” fortæller de.
God mad og aktiviteter på vej
I et brev til pårørenderådet fra 28. september peger distriktschef Peter Lynel på tre andre tiltag: Attendo vil på hver etage udpege en aktivitetsrepræsentant, en kostrepræsentant og en værdicoach. På den måde skal aktiviteter, god mad og et fokus på Attendos værdier – engagement, kompetence og omtanke – gøre stedet til et ’fantastisk plejehjem’, fremgår det af brevet.
Det refererer Bente Pagh, der som repræsentant i pårørenderådet har modtaget brevet, som Fagbladet FOA også har set. Hun har ikke oplevet nogen positiv forandring på stedet, og er ikke just imponeret over de tiltag, der præsenteres i brevet.
”Jeg synes, det er endnu et eksempel på, at Attendo ikke forstår alvoren. Hvis kvaliteten skal løftes, kræver det faste medarbejdere. Mit bud er, at der er flere vikarer end nogensinde før, og jeg tror ikke, det bliver bedre, selvom man udpeger nok så mange repræsentanter og coaches,” siger Bente Pagh og fortsætter:
”Og hvis det vitterligt virker, så forstår jeg ikke, hvorfor man ikke har gjort det noget før i de fire år, hvor der har været stor personaleflugt og ufatteligt mange vikarer. Medmindre at dem i Sverige har siddet og sovet, må de jo have haft en viden om, at det ikke har fungeret i Frederikssund.”
’Negative skriverier’
Efter Bente Pagh første gang stod frem med sin kritik i Fagbladet FOA, har hun flere gange konstateret fejl med medicin og pleje, fortæller hun:
”Det sker stadig tre til fire gange om ugen, at min mor ikke får sin inhalationsmedicin om morgenen, selvom det er livsvigtig medicin. Så giver jeg den, men det er jo ikke min opgave som pårørende. Min mor skal også have målt sin ilt hver dag klokken 10, men det sker som regel heller ikke, og det er slet ikke sket de seneste mange dage,” siger Bente Pagh.
Bente Pagh har flere gange råbt ledelsen op om problemerne, men det er som at løbe panden mod en mur, siger hun.
Rasmus Hargaard Breum
I brevet orienterer Peter Lynel også pårørenderådet om, at han er blevet kontaktet af Fagbladet FOA med henblik på et interview, hvilket får distriktschefen til at konkludere, at der formentlig er ’negative skriverier’ på vej. Den del af brevet falder også Bente Pagh for brystet.
”Det er et pudsigt ordvalg, synes jeg. Kritikken kommer jo blandt andet fra Styrelsen for Patientsikkerhed, og Fagbladet FOA fortæller jo kun om forhold, der er blevet indberettet, og som er alvorlige. For mig er det blot endnu et eksempel på, at man negligerer problemerne fra Attendos side i stedet for at anerkende dem,” siger hun.
Bekymring på rådhuset
I den seneste tilsynsrapport fra 28. juli i år dumper Styrelsen for Patientsikkerhed Attendo Lærkevej i alle syv punkter vedrørende journalføring og medicinhåndtering. Det skyldes blandt andet, at der i flere tilfælde blev konstateret en mangelfuld beskrivelse af patienternes plan for pleje og behandling.
”Hos en patient, der var i behandling med et lægemiddel, hvor der skal udvises forsigtighed ved somatisk sygdom med feber, var der ingen beskrivelse eller planer herfor,” lyder det i et af en række eksempler, og på den baggrund konkluderer styrelsen, at der er ’større problemer af betydning for patientsikkerheden’.
Attendo Lærkevej, der er centralt placeret i Frederikssund, har plads til 72 beboere. Ved seneste tilsynsbesøg i juni i år var 12 af lejlighederne tomme. Det antal er ifølge Fagbladet FOAs oplysninger sidenhen steget en smule.
Rasmus Hargaard Breum
Styrelsen for Patientsikkerhed har den 29. september været på opfølgende tilsynsbesøg på Attendo Lærkevej. Styrelsens pressetjeneste oplyser, at der efter et tilsynsbesøg typisk går to til tre uger, før styrelsen er klar med sin konklusion.
På byens rådhus følger formand for omsorg og ældre-udvalget Susanne Bettina Jørgensen (A) spændt med på sidelinjen. Hun lægger ikke skjul på sin bekymring.
”Det er Styrelsen for Patientsikkerhed, der har mandat til at vurdere, om der er tillid til, at Attendo fortsat kan drive plejehjem. Og hvordan det ender, bekymrer mig, for det er en stor opgave, hvis vi pludselig skal tage hånd om de mange borgere fra Frederikssund, der bor der,” siger Susanne Bettina Jørgensen.
Rækker hånden ud
Bente Pagh understreger, at hun hellere end gerne vil samarbejde med ledelsen om at gøre Attendo Lærkevej til et ’trygt og dejligt plejehjem’.
”Det er det, vi alle ønsker, og jeg rækker hånden ud. Men Attendo bliver nødt til at anerkende, at vi har været igennem fire år, hvor vi har set den ene fantastiske medarbejder efter den anden forsvinde. Det har været svært. Det har været hårdt. Der er sket mange fejl, og det har været utrygt,” siger Bente Pagh og fortsætter:
”Så nytter det ikke noget at lægge låg på ved at referere til, at de har hundrede plejehjem i Sverige, der fungerer godt. Hvad skal vi bruge det til? Kom os i møde i stedet. Jeg synes, at den øverste ledelse i Attendo skulle starte med selv at leve efter deres værdier engagement, kompetence og omtanke.”
Fagbladet FOA har endnu en gang forsøgt at få et interview med Attendo – foreløbig uden held.