Landet over oplever både kommuner og regioner, at det er stadigt sværere at hyre personale til blandt andet plejehjem, sygehuse og daginstitutioner.
De rekrutteringsproblemer kan give de ansatte en fordel, når de banker på hos arbejdsgiveren og beder om bedre vilkår som eksempelvis færre skæve vagter og større indflydelse på vagtplaner og ferie.
Den fordel er det dog langt fra alle, der benytter. En ny undersøgelse blandt FOAs medlemmer viser således, at det blot er 14 procent, som tilkendegiver, at de har brugt manglen på arbejdskraft til at stille nye krav til arbejdsgiveren.
Læs også: Flere kroner: Tillidsvalgte ruster sig til lønkampen
”Alt kan forhandles”
Og det er, som Thomas Enghausen, næstformand i FOA, formulerer det, ’ikke mange’. Han forstår godt dem, der bruger situationen til at forbedre deres vilkår.
”Kommunerne kæmper jo om den gode arbejdskraft. Og i en tid, hvor det overalt handler om rekruttering og fastholdelse, er det klart, at eksempelvis højere løn, mere uddannelse og flere kurser kan være noget, der lokker. Og på det seneste har vi set kommuner, der flytter sig og blandt andet giver mere i lokalløn,” siger Thomas Enghausen og tilføjer:
”Alt kan forhandles – og i en forhandlingssituation skal man altid kunne være kreativ.”
833 medlemmer har deltaget i undersøgelsen. Lige godt halvdelen af dem, der har brugt manglen på arbejdskraft som argument i forhandlingerne, har stillet krav om mere løn.
En tredjedel har ønsket større indflydelse på vagt- og ferieplanlægning, mens 14 procent har ønsket at gå op i tid – og 7 procent har ønsket at gå ned i tid. Tilsvarende har 8 procent brugt situationen til at forhandle om færre weekend- og aftenvagter.
Den brede vifte af krav illustreres at tre eksempler fra tre tillidsrepræsentanter, der deltager i FOAs løntræf i Fredericia. De har alle oplevet, at arbejdsgiverne har imødekommet deres ønske.
Tina Petersen, pædagogisk assistent og tillidsrepræsentant i Børnehuset Villakulla i Skovlunde:
”Hos os bruger vi sætningen, at der skal ansættes ’uddannet personale’ til at åbne for, at der ansættes flere pædagogiske assistenter, selv om det er dyrere for kommunen. Det virker. Hos os blev der for eksempel ansat en pædagogisk assistent i stedet for en medhjælper.”
Laila Harms Hansen, tillidsrepræsentant i Lolland Kommunes interne service for service og bygninger:
”Hos os møder næsten alle medarbejdere kl. seks om morgenen, men nu forhandler vi om, at flere for eksempel kan møde en time senere. Vi vil nemlig gerne have fat i de yngre medarbejdere, og der kan det være svært at få det til at hænge sammen med et familieliv, hvis man møder kl. 6. Vi mangler arbejdskraft, og derfor skal vi bruge situationen til at tale om mere fleksible arbejdstider.”
Christina Frederiksen, tillidsrepræsentant (og ftr-suppleant), i Gentofte Kommunes ældrepleje:
”Jeg vil nævne et eksempel med en nyuddannet social- og sundhedshjælper, der ikke var helt ung og kom med erfaring fra den pædagogiske verden. Hun blev ansat i en plejebolig, og kommunen ville kun tilbyde hende grundlønnen og sagde nej til vores ønske om at honorere den erfaring, hun kom med. Efter et uenighedsreferat landede sagen godt. Hun fik to-tre løntrin mere lagt til sin startløn.”