Annonce

Voksen leger med LEGO med to børn. Mobilskærm i forgrunden.

Skærmfri zone på SFO giver fantasien frit løb


På Fjelstervang SFO er der skærmfri zone. Det giver tid til nærvær, fantasilege og nye venskaber. Men det kræver en bevidst indsats fra personalet.

Annonce

Pædagogmedhjælper Maria Simone Jensen oplever et større nærvær mellem børn og voksne og børnene imellem, efter Fjelstervang SFO har sagt farvel til skærme og i højere grad dyrker andre typer lege. Niels Åge Skovbo

Af Nana Toft
Journalist

Annonce

Mika på ni år spiller spil på en skærm hver dag. Han gør det bare mest derhjemme, for i hans SFO er der skærmfri zone. Det kunne man forestille sig ville føre til, at nogle børn så bare vælger at gå direkte hjem fra skole. Men ikke Mika eller hans kammerater fra Fjelstervang SFO.

“Jeg får flere venner, når jeg bare leger. For når jeg spiller på min iPad, er jeg jo alene,” som Mika siger.

Glemt at lege

Det er fire år siden, Fjelstervang SFO indførte skærmfri zone. Det skete efter flere frustrationer blandt børnene, fordi der var kamp om skærmtiderne. Samtidig virkede det som om, børnene lidt havde mistet evnen til at lege.

“Vi savnede nærværet. Med børnene og mellem børnene. Og egentlig også hos forældrene, der indimellem talte i telefon fremfor at koncentrere sig om at hente deres børn,” forklarer pædagogmedhjælper Maria Simone Jensen.

Heldigvis var der fuld forældreopbakning til projektet, og det var ikke en svær overgang. Faktisk var der lynhurtigt fokus på rolle- og fantasilege, kreativitet og bevægelse. Men det har krævet en bevidst indsats fra personalets side.

Læs også: Trivselskommission kommer ikke frem til alle løsninger i et mødelokale: Derfor har de brug for dine ’særlige indsigter’

Fang børnenes idéer

SFO-tiden starter hver dag med, at børn og voksne samles, mens resten af madpakken bliver spist. Så tilbyder de voksne forskellige aktiviteter, som børnene kan hoppe med på. Men lige så vigtigt er det, at personalet er lydhør over for de idéer, børnene kommer med.

“Hvis børnene kommer fra skole og fortæller om en hule, de har bygget, så kan vi for eksempel foreslå, at vi spiser madpakkerne i hulen. For at vise, at vi er nysgerrige på det, børnene er begejstrede for,” fortæller SFO-leder Helene Pilgaard Clausen.

Læs også: Dagplejer: Læreplanen skal ligge i vores DNA

Konfliktniveauet er faldet

Maria Simone Jensen oplever, at der opstår nye venskaber på tværs, når børnene leger uden skærm. Og langt flere lege opstår ud af børnenes frie fantasi.

“En pind kan blive til en pistol, et sværd eller ligefrem en malerpensel. Børnene er mere ude og undersøge naturen, og så elsker de at være kreative,” siger hun.

Helene Pilgaard Clausen forklarer, at der naturligvis godt kan være skænderier mellem børnene, men generelt er konfliktniveauet faldet, efter de ikke længere har frustrerende diskussioner om skærmtid, og i dag er der ingen børn, der efterlyser hverken mobil, iPad eller PlayStation.

“Det er ikke fordi, vi er imod skærmene. Vi tænker bare, at dem har de nok af både i skolen og derhjemme. I SFO-tiden ønsker vi, at fokus er på relationen mellem børnene og mellem os og børnene,” siger hun.

Skærmfri SFO - trin for trin

1. Hvorfor skærmfri?

  • Lad alle i personalegruppen sætte ord på, hvad formålet er. Vi nåede frem til, at legen og bevægelsen er det vigtigste for os. Selvfølgelig kan leg også foregå via en skærm, men her er reglerne ofte fastsat på forhånd. Den frie leg kræver fantasi og styrker børnenes initiativ, og det var den opfattelse af leg, der blev vores udgangspunkt.

2. Inddrag forældrene

  • Vi holdt et møde, hvor vi præsenterede idéen. Heldigvis var der fuld opbakning – også til at forældrene heller ikke må have mobilen fremme i SFO’en.

3. Skru op for aktiviteterne 

  • Vi har nu 2–3 vokseninitierede aktiviteter hver dag, som børnene kan vælge at hoppe på. Det skifter fra dag til dag, men der er typisk en aktivitet i naturen, noget kreativt og noget praktisk, der følger årstiderne; samle blade eller vaske vinduer.

4. Genopdag legen

  • Vi har brugt tid på at ‘genopdage’ legen. Især den, børn helt naturligt har: Har børnene selv idéer til lege? Støt op om børnenes initiativer: Sig ja, hvis de foreslår en ny leg, du aldrig har hørt om. Sig ja, hvis de vil have en spand med vand og blive våde. Lyt og fang brudstykkerne af samtaler mellem børnene, hvor de får en idé og gå med den. Vis på alle måder, at børnenes idéer er fantastiske.

Kilde: Pædagogmedhjælper Maria Simone Jensen og SFO-leder Helene Pilgaard Clausen

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev