Det kan være, at et barn har mange konflikter. Eller at det har svært ved at regulere sig selv. Men du som pædagogisk medarbejder kan hjælpe et barn i en udsat position videre og minimere konfliktniveauet ved at ændre på din egen adfærd.
Læs også: Sociale normeringer gør en kæmpe forskel
Lektor og ph.d. i pædagogisk psykologi ved Aarhus Universitet giver her fem gode råd til at inkludere børn i udsatte positioner i dagtilbud.
1. Forstå sårbarhed
Barnets sårbarhed opstår og udvikles i samspillet med andre. Sårbarhed bliver med andre ord skabt af de betingelser, som barnet vokser op under og den måde, vi møder det på. Se bag om barnets adfærd. Hjælp barnet og lad være med at forstærke sårbarheden ved at skælde ud.
2. Vend blikket mod dig selv
Er der noget i den måde, du og dine kolleger møder barnet på, som skaber eller forstærker sårbarhed? Stiller vi urimelige krav til, hvad barnet skal kunne mestre selv? Og sikrer vi barnet den fornødne omsorg og tryghed? Se på, hvad du og I kan gøre for at forstå barnets situation og handlinger bedre.
Læs også: Dagtilbudsforsker: Sociale normeringer kan afgøre børns fremtid
3. Tilegn dig viden
Frugtbare samspil med barnet kræver viden om børns udvikling – for eksempel om, hvordan børn reagerer, når de er utrygge eller ikke føler sig forstået. Det kræver også specifik viden om det enkelte barn. Se på, hvilke situationer barnet har svært ved at rumme, mød barnet med positive forventninger og hjælp barnet videre, når det havner i konflikt.
4. Kast et kritisk blik på egne regler
Nogle dagtilbud har så mange regler, at børn har svært ved at navigere og slappe af. Se på de regler, du har sat op – trænger de til et kærligt eftersyn? Er der nogle af dem, som volder problemer og giver reglerne anledning til unødige konflikter? Se på, hvad der sker, hvis du laver færre regler.
Læs også: Ny undersøgelse om sårbare børn på vej
5. Lad være med at skælde ud
Vær undersøgende i forhold til dit eget børnesyn. Agerer du roligt og anerkendende, når der opstår konflikter? Eller oplever du, at barnet er grænsesøgende og provokerende? Mange konflikter opstår, fordi der er situationer, barnet ikke magter. Lad være med at irettesætte. Anerkend i stedet barnets frustration og tilbyd det tryghed.
Kilde: Lone Svinth, lektor og ph.d. i pædagogisk psykologi ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet