Fire små lysende robotdyr, de såkaldte Blue-Bot-robotter, står klar ved startfeltet. Aksel, Charlie, Mathilde og Matti har efter bedste evne programmeret dem til at gå netop syv felter frem.
Løbet bliver sat i gang, og de små robotter lyser med øjnene og ruller i bedste krabbeløbs-stil fremad. I Børnehuset Svanen og de øvrige syv børnehuse i området Tingkær-Holluf Pile i Odense leger børnene med robotter, programmering og teknologi på lige fod med konstruktionslege og klassiske puslespil.
Personalet har det seneste år samlet erfaringer med, hvordan de kan lege robotsprog og -lege ind i hverdagen.
Robotterne er sjove
Én af dem, som går forrest i en teknologiske leg, er pædagogmedhjælper Lars von Backhaus Bjufstrøm.
Læs også: Robotter rykker ind i børnehaver
“Børnene synes, det er sjovt og lærer en masse. Eksempelvis at de selv kan styre, hvordan den skal gå,” siger han. Lars von Backhaus Bjufstrøm veksler mellem at give børnene en opgave og lade dem lege selv.
“De lærer at være nysgerrige på teknik og prøve, hvordan det virker. Gør robotten ikke, som forventet, så griner vi og prøver igen. Lige pludselig har de knækket koden,” siger han.
Lige så vigtigt som fingermaling
Områdeleder Karen Sterling har fundet penge til indkøb af robotter inden for det eksisterende budget.
“Det er en prioritering. Vi ser robotterne på lige fod med fingermaling og puslespil, som børnene selvfølgelig også skal lege med. Og vi oplever, at de går lige så nysgerrigt og undersøgende ind i legene, uanset om det er robotter eller fingermaling,” siger hun.
Læs også: Trivselskommission kommer ikke frem til alle løsninger i et mødelokale: Derfor har de brug for dine ’særlige indsigter’
Robotterne på tæppet nærmer sig kanten. Én stopper for tidligt. To fortsætter langt ud over tæppet, imens en enkelt rammer plet og stopper på tæppets sidste felt.
“Lad os prøve igen,” siger Lars og lader børnene samle deres robotter op.