En ny form for bippende og mobile elektronikdimser begynder at vinde indpas i daginstitutionerne. Robotter er nemlig ikke længere noget, der kun hører til på skoler og andre læreanstalter.
Læs også: Sådan leger børnehave med programmering af robotter
Flere og flere børnehaver begynder at tage det til sig, fortæller Steen Søndergaard, der forsker i digitalisering og børnekultur ved Københavns Professionshøjskole.
”Robotterne bejler til børnenes nysgerrighed og trang til at undersøge og konstruere. De giver mulighed for gode lege inden for det eksperimenterende. Børnene opøver logisk tænkning – at man tænker i rækkefølger,” siger han.
Steen Søndergaard oplever, at flere børn begynder at lege med robotter hjemme. Derfor mener han, at pædagogikken skal følge med og udvikle sig til at tilpasse sig den udvikling. Ligesom iPads kom ind i institutionerne, da børnene begyndte at bruge dem hjemme.
Ansatte skal uddannes
Robotterne angår ikke kun børnene. De ansatte skal også kunne håndtere og indtænke teknologien i den pædagogiske praksis. Det har man erkendt på UCL, Erhvervsakademi og professionshøjskole.
Læs også: Trivselskommission kommer ikke frem til alle løsninger i et mødelokale: Derfor har de brug for dine ’særlige indsigter’
Her skal alle studerende på Pædagoguddannelsen fra efteråret 2018 undervises i teknologiforståelse og arbejde med kodning, teknologi og robotter, siger lektor Karin Bryderup, der står for undervisningen.
”Børnene er kreative, undersøgende og eksperimenterende. Det er dét, de voksne og teknologien skal understøtte. Samtidig skal krop og bevægelse tænkes sammen med teknologien, og den voksne skal udforske teknologien sammen med børnene,” siger hun.
Forskning i leg med ny teknologi
Minimakerspace er et projekt, hvor Furesø og Københavns Kommune i samarbejde med virksomheden Hippomini undersøger, hvad børn i dagtilbud kan, når de får stillet medie-, it- og konstruktionsteknologi til rådighed. Forskere fra Københavns Professionshøjskole (KP) observerer børnenes leg. Minimakerspace er med i et internationalt forskningsforløb, der blandt andet undersøger, hvilke kompetencer personalet har brug for.
Læs mere her.
Kilde: Steen Søndergaard, Københavns Professionsskole.