For rigtig mange medarbejdere er det ubehageligt at skulle ringe og melde sig syg. For det er ikke altid en forstående leder, som tager mod sygemeldingen.
Hver femte
oplever et pres fra lederen om at komme på arbejde, når de melder sig syge. Det viser en ny
undersøgelse blandt FOAs medlemmer.
Læs også: Ledere forsøger at få syge på arbejde
49-årige Sussie Tranekær, der arbejder som social- og sundhedsassistent på Midlertidige Døgnpladser i Rødovre har flere gange følt sig presset af sine ledere til at komme syg på arbejde.
“De kan finde på at sige: 'Ej, du er nummer to sygemelding i dag. Kan du tage en Panodil og komme på arbejde? Og hvis det bliver værre, kan du gå hjem',” siger hun.
Leder spørger indtil sygdom
Sussie er god til at sige fra over for lederne, og hun lader sig ikke presse af, hvor mange sygemeldinger lederen har modtaget, når hun selv ligger derhjemme og har det skidt.
Lederne har det med at spørge ind til, hvornår hun regner med at være tilbage, og af og til får de også spurgt ind til sygdommens art.
Læs også: 5 ting du skal vide, hvis du melder dig syg
”På en eller anden måde får lederne tit vristet ud af en, hvad man fejler, selvom de ikke må spørge ind til sygdommen,” siger hun.
Højt sygefravær og dårlig samvittighed
Sussie tror, at lederne af og til presser hende og kollegerne til at komme syge på arbejde, fordi der også tit er sygdom i medarbejderstaben, og sygefraværet er steget.
Hun og kollegerne får dårlig samvittighed over for lederne, men også over for kollegerne og borgerne, når der er sygdom.
”Lederne ved jo godt, at vi allerede har dårlig samvittighed, når vi ringer og sygemelder os,” siger hun.
Mange sygedage hos ansatte
Else-Marie Laursen er afdelingsleder på Midlertidige Døgnpladser, hvor Sussie arbejder. Hun er en af de ledere, som tager i mod sygemeldinger.
Læs også: 4 ud af 5 er taget syge på arbejde
Selvom hun ikke mener, at hun selv presser medarbejderne til at komme syge på arbejde, kan hun godt forstå, hvorfor nogle ledere prøver at få den syge til at møde på arbejdet.
”Mange medarbejdere har de der to-tre månedlige sygedage, og når man ikke selv har alle de sygedage, så kan det godt være svært at sætte sig ind i situationen,” siger hun.
Mistillid mellem ansat og leder
Else-Marie har ikke lyst til at stille spørgsmålstegn ved sygefraværet, og hun synes, at det er en kedelig tendens, at så mange føler sig presset af lederen.
”Det bliver hurtigt lederne på den ene side og medarbejderne på den anden. Det giver en usikkerhed og mistillid til hinanden,” siger hun og tilføjer:
”Men lederne er også forpligtet til at spørge, om medarbejderens fravær har noget at gøre med arbejdsmiljø eller andet, der skal følges op på.”
Lederne er presset ovenfra
Det er ikke kun medarbejderne, der udsættes for et pres. Også lederne er presset fra flere kanter, for det er sjældent, at der står vikarer på spring, når de første sygemeldinger tikker ind. Ifølge Else-Marie har Midlertidige Døgnpladser allerede overskredet dette års budget til vikartimer.
Læs også: Sosu: ”Jeg får dårlig samvittighed når jeg er syg”
”Vi er presset af økonomien, af det politiske niveau og af borgerne, der alle forventer, at vi leverer et vist serviceniveau. Presset ovenfra betyder, at vi kommer til at presse medarbejderne til at komme syge på arbejde,” siger hun.
Sygdom eller mistrivsel
Else-Marie synes, at det er en uskik, at ledere går ind og opfordrer medarbejderne til at tage medicin og komme på arbejde. Men hun synes, at det er positivt, når leder tager en dialog med den sygdomsramte og spørger ind til sygemeldingen.
”Måske handler sygemeldingen i virkeligheden om, at den ansatte er bange for at møde en bestemt borger, eller ikke har lyst til at lave en bestemt opgave. For så kan vi jo planlægge os ud af det,” siger hun.
Hun mistænker, at sygemeldingerne nogle gange handler om mistrivsel og ikke egentlig sygdom.
”I hele sidste uge var det tungt på arbejdspladsen, hvor vi nærmest først fik frokost klokken 14.30, og så tror jeg, at man giver lidt op og synes, at det er uoverskueligt at skulle på arbejde.”