På Ærøfærgerne kæmper søfolkene lige nu en kamp, som kan komme til at danne skole for søfartsbranchen fremover. Det mener i hvert fald formand for FOAs Teknik- og Servicesektor, Reiner Burgwald.
Læs også: Besætning frygter for job og sikkerhed
Søfartsstyrelsen har givet ledelsen på Ærøfærgerne medhold i, at den nye el-færge, Ellen, kun skal bemandes med en skibsfører, en styrmand og yderligere et besætningsmedlem.
Dermed er der ikke plads til hverken skibsassistenter eller maskinofficerer på færgen.
“Det er helt urimeligt at forestille sig, at det skal kunne lade sig gøre,” siger Reiner Burgwald og uddyber:
“Fordi det er en elfærge, er der ifølge ledelsen og Søfartsstyrelsen ikke behov for samme vedligehold som på en traditionel dieselfærge. Men der er jo masser af vedligehold på et skib ud over motoren, og som det helt afgørende er der også sikkerheden at tænke på,” forklarer han.
Sikkerheden skal afprøves
Lars Nielsen, der er synschef i Søfartsstyrelsen, forklarer, at Ærøfærgerne i sin ansøgning har beskrevet forskellige krisescenarier, og hvordan besætningen skal håndtere dem, hvis de opstår.
Inden skibet kan komme i vandet med passagerer, skal en test vise, om sikkerheden også fungerer i praksis.
“Vi har vurderet, om det ser rimeligt ud, og det gør det indtil videre. Men det hele bygger på, og det er meget vigtigt, at vi holder en omfattende operationel test, før færgen bliver sat ind, så vi kan se, om det hænger sammen i virkeligheden,” forklarer Lars Nielsen.
Bemanding på Ellen med 147 passagerer
En skibsfører (sætteskipper)
En styrmand (styrmand af 3. grad)
En kantinemedarbejder
Et besætningsmedlem skal have brandlederbevis, en skal have røgdykkerbevis, og to skal være kvalificerede til at betjene skibets redningsudstyr.