“Ta mig, ta mig.” Carl rækker hånden så højt op, at han bliver nødt til at rejse sig. Pædagogmedhjælper Helle Jørgensen, 54, lægger en beroligende hånd på Carl, så han sætter sig ned igen. Hun sidder i Enghaveskolen i Faaborgs heldags-SFO, selv om hun normalt arbejder i Ringgårdens Børnehave en kilometer derfra.
1. april startede Carl sammen med alle andre kommende skolebørn i Faaborg-Midtfyn Kommune i forårs-SFO. De er den første årgang i kommunen, som skifter tidligt, og både forældre og institutioner kæmpede sidste efterår for at lade børnene blive i børnehaven til august. Midt i udfordringer og logistik er flere skoler og børnehaver dog gået sammen om at ”pulje kræfterne”.
Skolerne ”låner” en ansat fra en af børnehaverne indtil sommerferien.
Derved får skolen en ansat med erfaring – Helle har været 24 år i børnehaven - og børnehaven undgår fyring som konsekvens af de manglende børn.
Trygt at have et kendt ansigt med
Og der er god brug for Helles ro og erfaring, for der kan godt være en del ‘lopper’ i de små ‘Englopper’. De sidder på gulvet og venter på deres tur bag forhænget. Her skal de ‘spille’ deres lektie. En lyd, de har med hjemmefra, og som de andre børn skal gætte. Efter 20 minutter begynder kroppene at rotere. De er trods alt ikke ‘rigtige’ skolebørn endnu.
Seks af børnene kommer fra den børnehave, hvor Helle Jørgensen er ansat. Resten er fra områdets øvrige børnehaver.
“Børnene har egentlig taget overgangen meget roligt, men nogle af de børn, jeg kender i forvejen, bruger mig meget. Mange forældre har sagt, at det har været trygt at have et kendt ansigt med. Det smitter selvfølgelig også af på børnene”, siger Helle Jørgensen.
Lærer om skolens forventninger til børnene
Hun har følt sig godt modtaget på skolen. Og hun sætter pris på at se børnene i det nye miljø og blive klogere på, hvad det er vigtigt at forberede børnene på.
“Det har vist sig, at vi i børnehaven tror, at børnene skal kunne mere, end skolen forventer. Vi har arbejdet ud fra, at de skal kunne sidde stille og lytte i 40 minutter, mens skolen kun forventer 20. Jeg ved nu, at vi ikke behøver at bruge helt så meget energi på at træne vedvarende opmærksomhed. Det skal de nok lære i skolen.”
Indimellem oplever Helle, at de voksne i skolen ser de nye SFO-børn som meget små og eksempelvis hjælper dem med at hælde vand op til frokosten. Det udfordrer hun dem lidt på.
“Jeg kommer jo fra en kultur, hvor børnene er de ældste og kan rigtig meget.”
Økonomisk redning
Helle Jørgensen og hendes kolleger havde hellere set, at børnene kunne blive i børnehaven til august, men når nu tidlig overgang er en realitet, er hun glad for den pædagogiske gevinst ved at kunne udveksle erfaringer med de ansatte på skolen.
“Jeg har lært meget om, hvordan en skole og SFO fungerer. En stor øjenåbner. Derfor har jeg også foreslået mine nye kolleger her på skolen, at de kommer på besøg og oplever en dag i børnehaven.”