Dagplejer Rikke Nielsen har dybere indsigt i børnenes udvikling, efter hun er begyndt systematisk at evaluere sine aktiviteter med børnene.
Heidi Lundsgaard
De fleste dagtilbud er gode
til at dokumentere, for eksempel
med fotos og fortællinger.
Men ofte får man
ikke lavet den evaluering,
som viser, om børnene fik
gode muligheder for at lære
og udvikle sig. Det fremgår
af ’Master for en styrket
pædagogisk læreplan’.
Den
bygger på undersøgelser fra
blandt andre Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA) og er en del af forarbejdet til
den nye lov om en styrket læreplan, som forventes vedtaget
til efteråret.
Evaluering handler især om, at de voksne har blik for deres egen rolle.
Evaluering giver vigtig viden
”Det er ikke nok at være god til dokumentation.
Det er mindst lige så vigtigt at vurdere, om målet
og intentionerne, som man gerne ville indfri,
egentlig blev opfyldt,” siger
Anne Kjær Olsen, der har
skrevet om evaluering i
masteren. Hun er tidligere
chef for dagtilbud hos EVA
og nu uddannelseschef på
professionshøjskolen UCC.
Evaluering skal tænkes
ind i hverdagen og ikke
kun i særligt planlagte
forløb. Den kan for eksempel
handle om samspillet
mellem børn og voksne.
”Via evaluering kan medarbejderne
lære, hvad de
kan gøre anderledes for at skabe bedre læring,
udvikling og trivsel,” siger Anne Kjær Olsen.
Af masteren fremgår det, at personale, der
har en selvkritisk og reflekterende tilgang til
arbejdet, bedre kan se behov for ændringer.
Er man ikke vant til at forholde sig fagligt selvkritisk,
har man en tendens til at finde årsager
i børnene, vejret eller andre ydre faktorer og
vurdere sig selv lidt for positivt.
Redskaber til evaluering
Rundt om i børnehaver, vuggestuer og i dagplejen bliver der brugt mange forskellige redskaber til dokumentation og evaluering. Danmarks Evalueringsinstitut er i gang med at kortlægge, hvilke redskaber der anvendes, så dagtilbud og kommuner får et bedre grundlag for at vælge de bedste.
Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut