1. Fokusér på læringsmiljø
Evaluering skal både handle om de aktiviteter,
I laver med børnene, og om det liv, der udspiller
sig omkring aktiviteterne. Var der en god
stemning? Hvad kan de voksne gøre bedre?
Hvordan styrker man børnenes muligheder for
læring, trivsel og udvikling?
Evalueringen skal blandt andet skabe øje for
de ‘blinde pletter’, hvor man ikke umiddelbart
ser et behov for forandringer i egne handlinger.
Læs også: Brug for bedre evaluering af dagtilbud
2. Tænk evaluering ind tidligt
Evaluering skal tænkes ind allerede,
når man vælger mål, aktiviteter
og metoder. Så kan man
bedre overveje, hvilke dokumentationsformer
og evalueringsformer,
der vil fungere bedst.
3. Hverdagsspørgsmål
En hverdagsevaluering kan for eksempel
have fokus på:
- Var børnene optaget af det, de skulle lave?
- Hvordan var samspillet mellem børnene?
Og mellem børn og voksne?
- Blev alle børn set og hørt?
- Var der børn, der ikke fik den opmærksomhed,
de burde få? Hvorfor?
- Hvilket børnesyn og læringssyn ligger til
grund for den voksnes måde at reagere på
i forhold til børnene?
4. Inddrag børnene
Når det giver mening, så inddrag børnene i evalueringen. Spørg dem, hvordan de kunne tænke sig aktiviteten næste gang.
5. Hvad skal dokumentationen
bruges til?
Skeln mellem dokumentation,
som I laver for forældrenes skyld,
og dokumentation, der skal bruges
til evaluering og munde ud i
en bedre pædagogisk praksis.
6. Eksperimentér
Afprøv forskellige former for
dokumentation, for eksempel
fortællinger, fotos, relationsskemaer,
børneinterviews, tegninger,
video eller lydoptagelser
af samtaler med børnene. Hvad
siger vi til børnene, og hvad siger
de til os? Hvilket udbytte giver
de forskellige metoder?
7. Brug hinanden
Vær nysgerrig over for dine kollegers
praksis. Spørg konstruktivt
og åbent. Konkrete situationer
kan danne grundlag for en god
faglig samtale om pædagogik.
Kilder: Anne Kjær Olsen, tidligere chef for dagtilbud hos Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), nu chef for videreuddannelse hos Professionshøjskolen UCC. Master for en styrket pædagogisk læreplan, udgivet af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, 2016.