Af
Signe Westergaard-Jensen
Journalist
1. Læg billeder op
Forældre elsker at se billeder fra
deres barns hverdag, og mange
bruger det til at tale med barnet.
Det bygger bro mellem institution
og hjem, det udvikler barnets
sprog og lokker forældre ind i det
digitale system.
2. Involver børnene
Tag billeder og skriv om dagen til
den elektroniske dagbog sammen
med børnene. Så undgår I,
at den digitale kommunikation
tager tid fra dem.
Lilian Brøgger
3. Skriv kun positive ting
Det skrevne ord kan virke hårdt. Så hold altid en positiv tone. Ved det mindste optræk til konflikt bør kommunikationen foregå ansigt til ansigt.
4. Opdater informationer ofte
Hvis forældre nogle gange logger på og oplever, at der ikke er nye informationer, holder de op med at bruge systemet.
5. Afstem forventninger
Tal med både ledelse og forældre om, hvad der kan forventes af jer, så det ikke bliver et pres i hverdagen. Og tal det ikke op til noget, der er større, end det kan holde til.
6. Brug børnene til at få forældrene med
Børn synes, det er sjovt at hjælpe far og mor med at bruge selvbetjeningsskærmen. Sig til børnene, at når de bliver hentet, kan de hjælpe mor med at skrive, hvornår de holder sommerferie. De skal nok huske det!
Lilian Brøgger
7. Hjælp hinanden
Skab en kultur, hvor det er okay at være lidt teknologisk genert. Der kommer kun gode ting ud af at indrømme, at man har brug for hjælp.
8. Hold fokus på pædagogikken
Vær opmærksomme på at holde fast i jeres pædagogiske mål. Digital kommunikation har en tendens til at føre til fokus på flotte produkter i stedet for på læringsproces.
Kilde: De otte gode råd er sammensat af erfaringer gjort af cand. psych. Suzanne Krogh, forsker ved UCC Steen Søndergård, pædagogisk assistent Anna Al-Badhani og områdeleder Henrik Boman.
Inddrag børnene i det digitale arbejde
De kan:
- Tage billeder med iPad’en
- Være med til at udvælge billeder til den digitale dagbog
- Fortælle en voksen, hvordan de oplever en aktivitet. Det kan den voksne citere elektronisk
- Tegne til den elektroniske dagbog. Tag et billede af tegningen.
Kilde: Pædagogisk assistent Anna Al-Badhani