Der er næsten lige så mange meninger om velfærdsteknologi, som der er FOA-medlemmer.
I hvert fald hvis man skal dømme efter de mange både konstruktive og kritiske kommentarer,
Fagbladet FOAs artikelserie om emnet har ført med sig tidligere på sommeren.
Mange er dog enige om, at
skærmbesøg ikke er en dårlig ting.
For eksempel skriver Mette Nykvist:
’Jeg synes, det er fantastisk. For eksempel får borgere på skærmbesøg pludselig en livsglæde af at få et fast opkald og har resten af dagen til gøremål, hvor de ikke skal vente fra syv til 13 på et eventuelt morgenbesøg.’
Hun bliver suppleret af Grethe Nielsen, som også synes, at ’skærmopkald fungerer rigtig godt’:
’Der er flere borgere, som ikke ønsker fysisk besøg – og yngre borgere, der ikke ønsker, at hjemmeplejen holder i indkørslen.’
Lene Mølgaard skriver, at hun til daglig arbejder med skærmbesøg og medicinteknologi. I hendes sosu-team har de spurgt borgerne, hvad de mener om skærmbesøgene, og svarene opsummerer hun sådan her:
- Borgerne er glade for, at der bliver ringet ret præcist, så de ikke skal sidde og vente.
- Deres hjem er ikke en banegård.
- Der er ikke mange forskellige, som ringer.
- Borgerne kan nu selv flere ting, hvor de før skulle have meget hjælp.
Debatten er dog ikke blind for den ulempe, skærmbesøg kan have i form af ensomhed. Men mange peger på, at sosu-ansatte ikke er ansat til at komme på ’hyggebesøg’ i hjemmene.
’Det må være familiens og venners opgave. Hvis der ikke er familie eller venner, så kan hyggebesøget erstattes af besøgsvenner fra for eksempel Røde Kors eller Ældre Sagen,’ skriver Gitte Jønsson.
Måske skal rengøring udliciteres?
Når det gælder
robotstøvsugere, er der både mange fans og mange hårde kritikere. Flere skriver, at de selv har anskaffet sig en robotstøvsuger, som de er glade for, men i forhold til borgerne er begejstringen ikke voldsomt stor.
’Jeg synes ikke, man kan være det bekendt overfor borgerne,’ skriver Ellen-Maria Mortensen for eksempel.
Nogle er inde på, at rengøringen simpelthen bør udliciteres.
’Jeg forstår ikke, hvorfor hjemmeplejen skal gøre rent i hjemmene,’ skriver Maria Lundholm Larsen.
’Få nu den rengøring udliciteret. Eller lav den formuebestemt. Mange, jeg er kommet ved, kan ikke nøjes med rengøring hver anden eller tredje uge, så de har også lige et privat firma til at komme. Lad hjemmeplejen tage sig af det, som er mest vigtigt, og som man ikke kan købe sig til.’
Andre tror dog ikke på, at man kan undvære for eksempel robotstøvsugere fremover.
’Hvis det er sandt, at der kommer til at mangle 17.000 social- og sundhedsansatte i 2030, så tænker jeg, at støvsugning måske godt kunne være med en robot, så disse medarbejdere anvender deres energi på andre funktioner i deres job,’ skriver Nils Olsen.
FOA er stor fortaler for brugen af velfærdsteknologi, hvor den giver mening, understreger sosu-sektorformand Tanja Nielsen.
”Hvis vi skal have mulighed for at hjælpe de syge og de svageste borgere i fremtiden, så er vi nødt til at bruge velfærdsteknologien som en af løsningerne til at udføre nogle af de opgaver,” siger hun.