Hvad tænker du om en ansat i hjemmeplejen, der stort set ikke kører ud til borgerne, men sidder på sit kontor foran en skærm?
Det kan måske lyde dovent, men faktisk er en digital hjemmepleje slet ikke så tosset. Det mener social- og sundhedsassistent Torben Ankerstjerne Skøtt, der primært har kontakt med sine borgere via et skærmopkald.
På den måde kan han i løbet af én arbejdsdag nå at se op mod 10 gange så mange borgere, som en almindelig social- og sundhedsassistent kan.
”Det kan lyde som et samlebånd, men vi lader ikke borgerne sejle deres egen sø. Når vi laver skærmbesøg, koncentrerer vi os kun om samtalen, uden at vi bliver forstyrret af andre opgaver i borgerens hjem,” siger Torben Ankerstjerne Skøtt i det seneste afsnit af Fagbladet FOAs podcast, der denne gang handler om velfærdsteknologi.
Fremtidens udfordringer kalder på teknologi
Torben Ankerstjerne Skøtt er uddannet på SOSU Syds DigiTech-linje. Her kan elever få en uddannelse til social- og sundhedsassistent, men med et særligt fokus på digitalisering og velfærdsteknologi.
SOSU Syds projektleder for DigiTech-uddannelse, Kit Nørskov Jensen, er også med i episoden.
”Vi kommer til at mangle op mod 27.000 medarbejdere i ældreplejen frem mod 2035. Vores job er at finde ud af, hvordan ældre borgere forsat kan få den hjælp, de behøver” siger Kit Nørskov Jensen i afsnittet.
Hvordan Kit Nørskov Jensen og Torben Ankerstjerne Skøtt bruger velfærdsteknologi til at finde ud af det, kan du høre mere om i podcasten. I afsnittet er der også en huskeliste til dig, der er interesseret i, hvordan teknologi kan passe sammen med fremtidens omsorgsarbejde.