Mennesker i mistrivsel eller misbrug. Mennesker i krise. Mennesker, som kan være udadreagerende, grænseoverskridende og utilregnelige.
Mange af FOAs medlemmer –
helt præcist hvert fjerde medlem – oplever i høj- eller meget høj grad at arbejde med borgere, der har det svært, og at den kontakt, de har med denne type borger, kan være vanskelig at være i og ofte stiller høje følelsesmæssige krav til dem.
På trods af det bliver medarbejderne ikke altid grebet, når uheldet er ude, hvilket kan have konsekvenser for helbredet og i værste tilfælde medføre langvarig stress.
Derfor har Arbejdstilsynet netop lanceret en kampagne, der stiller skarpt på at forebygge stress ved arbejde med høje følelsesmæssige krav.
FOA: Et godt udgangspunkt
Tilbage i maj måned udarbejdede Arbejdstilsynet dermed en ny AT-vejledning, som skal fungere som et redskab, der skal være med til at understøtte et godt psykisk arbejdsmiljø og mindske risikoen for sygdom blandt medarbejdere, der arbejder med mennesker.
Det glæder Maria Klingsholm, der er forbundssekretær i FOA med fokus på arbejdsmiljø.
”Det er supergodt, at Arbejdstilsynet gør opmærksom på vigtigheden af at have et sundt psykisk arbejdsmiljø. For man bliver naturligvis påvirket følelsesmæssigt, når man arbejder med mennesker. Det er menneskeligt. Men hvis man bliver ved med at stå i følelsesmæssige belastende situationer uden muligheden for at ventilere, sparre med sine kolleger eller få hjælp oppefra til at håndtere det, så holder man ikke i længden.”
”Derfor er den nye vejledning et godt skridt imod at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø og få bremset en kedelig tendens på arbejdspladserne, som bunder i travlhed og ressourcemangel,” siger Maria Klingsholm, der også opfordrer alle ledere i den borgernære velfærd til at implementere Arbejdstilsynets råd.
Arbejdsgivers ansvarOfte er arbejdet med mennesker givende, men der medfølger også en risiko for medarbejdernes sikkerhed, trivsel og sundhed.
Det skyldes, at de høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker kan føre til
både mental og fysisk udmattelse og søvnløshed – for bare at nævne et par stykker. Desuden kan det også medvirke til arbejdsulykker, der ellers kunne have været undgået.
Det er dog altid arbejdsgivers ansvar, at der er sikret et godt psykisk arbejdsmiljø.
Her kommer alligevel tre gode råd til, hvad du selv kan gøre for at bidrage til, at høje følelsesmæssige krav ikke bliver et problem for dig og dine kollegaer: