Dut. ”Så fik du lige mel på næsen, Oskar. Du ligner en indianer, en mel-indianer.” Anja Jakobsen leger med børnene og ingredienserne, mens de er i køkkenet. Det giver gode grin og gør børnene mere trygge.
Heidi Lundsgaard
Af
Sofie Janerka
Journalist
Hættegården i Ringe har fået et nyt børnekøkken, som er bygget ind i fællesrummet. Her får børnene ejerskab til arbejdsgangene i køkkenet, hvor bollerne bliver bagt på slump, og processen er vigtigere end resultatet.
I øjenhøjde. Køkkenet er bygget, så bordpladen passer til børnenes højde, og på den anden side af bordet går pædagogmedhjælper Anja Jakobsen ned ad en trappe. På den måde er hun i øjenhøjde med børnene, når de taler sammen. ”Det giver en fantastisk kontakt og anledning til gode snakke. Både om maden og om alt muligt andet.”
Heidi Lundsgaard
Mel er ikke bare mel. ”Hvis almindeligt mel er hvidt, hvilken farve er det her rugmel så?” Undervejs taler Anja og børnene om og smager på de ingredienser, de putter i dejen. Mel smager ikke af ret meget, før det er blevet til boller. Men græskarkerner, smager godt både før og efter, lyder dommen.
Heidi Lundsgaard
På slump. Anja har ingen opskrift med i køkkenet. Det er børnene, som putter alle ingredienser i og blander dem. I dag får dejen et ordentlig skvæt olie, og Oskar vælger at tømme posen med græskarkerner i skålen. På den måde bliver børnene og deres samarbejde en vigtig del af processen.
Heidi Lundsgaard
Ad! Hvin og grin kan høres over hele huset, imens Nana (tv.) og Frederikke ælter dejen. De er tiltrukket af den klistrede fornemmelse omkring fingrene, men kan alligevel ikke lade være med at hvine ”ad”.
Heidi Lundsgaard
Bageteamet. Der er en utrolig glæde og stolthed hos børnene, når duften af pølsehorn breder sig i børnehaven, og de kan dele pølsehornene ud til deres kammerater. Børnene er helt med på, at det er ’deres’ pølsehorn, de andre skal spise til eftermiddagsmad.
Heidi Lundsgaard
Guide: 3 råd når du har børn med i køkkenet
Gå efter retter eller bagværk, som kan laves på slump, så børnene kan blande ingredienserne i uden behov for vægt og præcist mål.
Snak om alle ingredienserne og smag på dem undervejs. Der er god læring i at tale om alt fra farve til smag og konsistens – og forskellen på det.
Få masser af leg ind i processen og grin med børnene, når der kommer mel ud over det hele. Børnene får også lov at tørre mel af på Anjas næse og kalde hende for indianer