Som direktør for Senior-, Sundhed- og Fritidsområdet i Kolding Kommune ville Annette Lund i bagklogskabens klare lys have ønsket, at hun havde handlet tidligere i sagen om en gruppe medarbejdere, der ikke længere vil komme hos en plejekrævende kvinde.
”Jeg forstod ikke, at det var kommet hertil, for så ville jeg have handlet før,” siger hun.
Annette Lund er uenig i mandens udlægning af, at hjemmehjælpens ansatte ikke magter deres opgave. Tværtimod mener hun, at kommunens medarbejdere udfører et ordentligt stykke arbejde.
”Vi sender ikke medarbejdere ud, som ikke er kompetente i deres job. Det er rigtigt, at vi i perioder har sendt mange vikarer ud. Det handler jo blandt andet om, at han har afvist bestemte medarbejdere, han ikke ønsker i sit hjem. Vi har altid forsøgt at sikre, at vikarerne var oplært, og at der var anvisninger på, hvordan de skal gøre tingene,” siger Annette Lund.
Hun erkender, at der kan ske fejl i medarbejdernes pleje, men er både uenig i mandens udlægning af, at hans hustru har været udsat for groft omsorgssvigt, og i at medarbejderne – både vikarer og fastansatte – er inkompetente.
”Vi kigger jo på klager, vi har tilsyn, vi har jo alle de gængse måder at se på, om den hjælp, vi leverer, er ordentlig. Og det er den. Det handler også om at have veluddannede medarbejdere. Vi rekrutterer de bedste, og vi har rigtig dygtige folk generelt. Vi har faktisk ganske få klager,” siger hun.
Selvom ægtefællen siger, at han hverken genkender medarbejdernes kritik eller mener, at han er gået over stregen overfor medarbejderne, pointerer direktøren, at kommunen har været i dialog med ham flere gange på baggrund af de ansattes ubehag ved at komme i hjemmet.
- Ægtefællen fortæller, at han ikke var bekendt med, at der skulle være et dårligt arbejdsmiljø i hans hjem. Har I forholdt ham medarbejdernes kritik?
”Vi har ikke forholdt ham medarbejdernes kritik. Vi har sagt, at det er vanskeligt for os at levere hjælpen, når der for eksempel er navngivne medarbejdere, han ikke ønsker kommer i hans hjem.”
- Hvordan vil I løse konflikten, hvis han ikke ved, hvad han gør forkert?
”Han ved jo godt, at medarbejderne har reageret på, at han har sat kamera op. Det har han jo kunnet erfare ud fra den her sag. Så det ved han selvfølgelig.”
- Men ifølge medarbejderne er det jo ikke kun videooptagelserne, der er et problem. Det er bare dråben, der har fået bægeret til at flyde over ovenpå lang tid med hårde ord og trusler. Har I slet ikke sagt noget til ham før?
”Vi har forklaret manden, at han skal skrive sin kritik ned og tage den med chefen for hjemmehjælpen og ikke lade det gå ud over den enkelte medarbejder. Jeg ved, at han har ringet flere gange for at sige, at han er ked af, at han er kommet til at skælde en medarbejder ud, fordi det jo i virkeligheden er ledelsen, der sørger for, at hun ikke kan være der til tiden, og at det ikke er hendes skyld. Så jeg tænker, at han godt ved, at det kan være vanskeligt for medarbejderne at komme i hans hjem,” siger Annette Lund.
Medarbejder politianmeldt
Ægtefællen har med en videooptagelse politianmeldt en medarbejder i hjemmeplejen for, hvad han mener, er groft omsorgssvigt.
- Ifølge ham er det, der sker på den video, han har sendt til politiet, groft omsorgssvigt. Er du enig?
”Nej. Jeg har ikke set videoen. Men det har chefen for hjemmehjælpen. Det, hun siger, er, at plejen foregår 'kantet'. Medarbejderen er tydeligt påvirket af, at hun ved, hun bliver filmet,” siger Annette Lund.
Ægtefællen har senere trukket politianmeldelsen tilbage, fordi han blot 'ville råbe ledelsen op og ikke ramme den enkelte medarbejder', fortæller han.
Skulle have handlet tidligere
Annette Lund forklarer, at de i kommunen har gjort flere ting for at komme det betændte samarbejdsklima til livs. Men hun erkender, at det ikke har været nok, og hun ønsker, at kommunen havde grebet ind noget før.
”Vi skulle have brugt de lidt kraftigere virkemidler som for eksempel supervision noget før, og vi skulle tidligere i processen have bedt ham om at skrive sine klager ned og tage dem med chefen i stedet for med den enkelte medarbejder. Men det har heller ikke været nok til at gøre ham rolig omkring den hjælp, hans hustru har fået. Og det har heller ikke været nok til at beskytte medarbejderne,” siger hun.
Svært at se en løsning
Et 'reelt dilemma' kalder direktøren den situation, hun står i lige nu.
”Det her er virkelig en ulykkelig situation. Det er det, man kan kalde et reelt dilemma. Som ledere og chefer skal vi være helt vildt optagede af vores medarbejdere og deres arbejdsmiljø, men vi skal også være optagede af, at borgeren får den rette og den kompetente hjælp. Så på en eller anden måde er vi jo låst fast. Det er svært at løse lige nu,” siger hun.
Politikerne i Kolding Kommune har inden parterne mødes i Arbejdsretten den 18. juni bedt Annette Lund og hendes kolleger om at komme med nogle idéer og modeller til, hvordan man sikrer medarbejderne i betændte sager som denne.
Annette Lund forestiller sig, at kommunen for eksempel kan rekruttere et hold medarbejdere med særlige kompetencer til at udføre pleje i de hjem, hvor der er samarbejdsvanskeligheder.
”Men det er bare idéer i mit hoved, og det er det, vi gerne vil drøfte med FOA,” siger Annette Lund, som har inviteret FOA Kolding til drøftelser om, hvordan problemet kan løses.
Kommunernes Landsforening og FOA mødes i Arbejdsretten 18. juni. Her skal Arbejdsretten afgøre, om de ansatte i hjemmeplejen kan nægte at arbejde under videoovervågning.