Fuckfingre og tilråb som 'fjols' er blevet en del af hverdagen for færgepersonalet i Samsø Rederi.
Det siger Kim Hansen, der er tillidsrepræsentant i rederiet.
Både han og hans kolleger havde gennem længere tid lagt mærke til, at flere passagerer var blevet mere utålmodige. At lunterne var blevet kortere. Og at flere konflikter opstod.
Men det var først, da FOA Søfart holdt landsmøde i marts, at han opdagede, at problemet også foregik på mange af de andre små færgeoverfarter, som FOAs medlemmer arbejder på.
”Det lød til, at stort set alle færgeoverfarter har mærket den her tendens med, at passagerer er blevet mere ubehagelige verbalt. Eller at vi bliver hængt ud på de sociale medier, hvis de er utilfredse,” siger 59-årige Kim Hansen. FOA har medlemmer på 24 småfærger i Danmark.
”Det var faktisk rimelig enstemmigt,” siger Martin Vesterager, der er faggruppeformand for FOA Søfart-medlemmerne og arbejder på Tunøfærgen.
Læs også: Ene mand på broen: Her regerer færgemanden
I gabestokken på Facebook
Inden for det seneste års tid har der også været to episoder, hvor to medarbejdere i Samsø Rederi er forsøgt påkørt. Én gang på færgens vogndæk og en anden i ventebåsene på havnen. Begge hændelser er politianmeldt.
”Det er som om, at tålmodigheden ikke rummer så meget mere. Nu er de her to tilfælde jo virkelig voldsomme, men det er helt normalt, at vi får en fuckfinger, eller vi får at vide, vi er nogle fjolser,” siger Kim Hansen og uddyber den nyeste klagemetode.
”På Facebook er det blevet mere og mere legalt at svine folk til i det offentlige rum. Der var en kollega, der ringede til mig og fortalte, at han følte, der blev kørt en hetz imod ham. Folk glemmer, at der sidder mennesker bagved skærmene og bliver kede af det.”
Carsten Kruse, der er direktør i Samsø Rederi, kender alt til Facebook-problematikken. Han sidder nemlig selv og svarer på mange af de vrede kommentarer.
”Debatten kører lynhurtigt. Specielt i de små øsamfund, hvor alle kender hinanden. Og mange af de her Facebook-tråde starter allerede, mens kunderne sidder på færgen,” siger Carsten Kruse og fortæller om en Facebook tråd med 60 kommentarer, hvor der blandt andet stod: 'Idiot' og 'Han skal lynches'.
Læs også: Skibsførere sparer CO2 ved at sejle økonomisk
Manglende forståelse for sikkerhed på en færge
Konflikterne kan opstå, når passagerer kommer for sent, fortæller både Kim Hansen og Martin Vesterager. Eller når de prøver at vælge en anden vognbane, end den de er blevet påvist, for at komme hurtigere af færgen. Eller når passagerer gerne vil blive siddende i bilen under færgeoverfarten, selvom det sikkerhedsmæssigt er ulovligt på grund af brandfare.
”Grundlæggende er der bare en manglende viden og forståelse fra kundernes side for sikkerhed ombord på en færge. Og det resulterer i en uhensigtsmæssig måde at tale til os på,” siger Martin Vesterager.
FOA: Der skal ekstra fokus på færgepersonalets arbejdsmiljø
Derfor har man i FOA valgt, at man vil indlede en kampagne, der skal minimere chikanen, som FOA Søfart-medlemmerne oplever. FOA har blandt andet sendt breve til borgmestre i kommuner, der har færgeoverfarter for at gøre opmærksom på problemet og finde frem til potentielle løsningsforslag. Samtidig vil man også etablere medarbejderne med veste og tilbyde dem et konflikthåndteringskursus.
”Målet er, at der kommer ekstra fokus på færgepersonalets arbejdsmiljø, så vi kan minimere vold og trusler, og at der i langt højere grad bliver taget hensyn til de ansatte fra kundernes side," siger Thomas Brücker, der er næstformand i Teknik- og Servicesektoren i FOA.
”Og så er det vigtigt, at arbejdsgivere bliver ved med at kompetenceudvikle vores medlemmer. Derfor håber vi også, at de her konflikthåndteringskurser bliver tilbudt medarbejderne,” siger han.
Kampagnen skal sættes i værks snarest muligt, da sommerferien står for døren. Det er ofte der, hvor færgerne har mest travlt, og sandsynligheden for konflikter er på sit højeste, mener Martin Vesterager.
Samtidig vil coronakrisen og det nye initiativ i den politisk aftalte ’Sommerpakke’ formentlig skabe en større efterspørgsel fra danskere. Det bliver nemlig gratis for gående og cyklister at sejle med indenrigsfærger.
”Vi får nok et stort pres her til sommer, fordi flere danskere vil holde ferie i Danmark,” siger Martin Vesterager.
Vi kan kun ændre på vores egen adfærd
Både Kim Hansen, Martin Vesterager og Carsten Kruse ser positivt på den nye kampagne fra FOA. Og specielt konflikhåndteringskurset.
”Det er faktisk genialt med det her konflikthåndteringskursus. Fordi i sidste ende kan vi ikke ændre på folks adfærd, men vi kan ændre på vores egen. Så hvis vi kan blive endnu bedre til at fange signaler, lære at tale til den enkelte kunde og kommunikere på en god måde, så tror jeg, at vi kan forhindre mange problemer,” siger Carsten Kruse.
”Man kan nærmest kalde det et ’venlighedskursus’,” siger Martin Vesterager.
Og Kim Hansen håber på, at kampagnen kan have den samme effekt, som man så med diverse trafikkampagner.
”Jeg håber, folk får en bedre forståelse for, at vi gør, hvad vi kan. Og vi er altså vant til at gøre det her. Og så kan det kun hjælpe, hvis vi kigger indad og bliver bedre til at lytte til passagererne og lære at dreje ordene på en konfliktnedtrappende måde,” siger han.