Annonce

Havnebetjent patruljerer i Hvide Sande

Mød Hvide Sandes svar på Miami Vice


Havnekontoret i Hvide Sande er døgnbemandet, og opstår der et problem i byen, kan man altid ringe til havnebetjentene– uanset om det drejer sig om sandrevler i indsejlingen, en strandet sæl eller svigtende gadebelysning.

Annonce

Kan skibene trække strøm? Lyser fyrene ved indsejlingen? “Hvis der ikke lige er andet at tage sig til, kører jeg en runde og tjekker havnens funktioner,” siger Tom. Heidi Lundsgaard

Af Jakob Kehlet
Journalist

Annonce

Fire mand arbejder som havnebetjente ved Hvide Sande Havn. 40 fiskerbåde er hjemhørende i havnen, der er den femtestørste fiskerihavn i Danmark. Havnekontoret er bemandet langt de fleste af døgnets timer, men i ydertimerne og i weekenden er man på vagt hjemmefra.

To havnebetjente på havnekontoret i Hvide Sande
Søren Johnsen Høj (tv.) og Tom Hebsgaard-Pedersen er på hjemmebane som havnebetjente. Søren har sejlet som fiskeskipper i 14 år, mens Tom er skibsfører og har sejlet med sandsugeren i Hvide Sande i mange år.  Heidi Lundsgaard
Havnebetjent på havnen i Hvide Sande
Med jævne mellemrum sejler havnebetjentene med pejlebåden, Skarven, ud i indsejlingen for at tjekke vanddybden med multi-beam ekkolodudstyr. “Der skal være syv meters dybde, men i år har en sandrevle drillet foran havneindløbet. For nylig måtte vi lukke indsejlingen for de store coastere i ti dage, fordi en grundstødning kan skade både mandskab og materiel,” siger Tom.   Heidi Lundsgaard
Havnebetjent patruljerer i Hvide Sande
“Det er vores opgave at sørge for, at ingen sejler eller surfer bliver suget ind i slusen,” forklarer Tom. Når portene åbnes, flyttes op mod 1.000 kubikmeter vand i sekundet. “Sejlerne må ikke komme tættere end 500 meter på fjordsiden og 300 meter på havsiden,” tilføjer han.  Heidi Lundsgaard
To havnebetjente på havnekontoret i Hvide Sande
“En særlig del af havnen er terrorsikret, og vi kan via termiske kameraer registrere kropsvarme og reagere, hvis en person prøver at komme ind på området,” forklarer Søren Johnsen Høj (tv.).  Heidi Lundsgaard
To havnebetjente
Afvandingsslusen forbinder Vesterhavet og Ringkøbing Fjord, og det er Tom og Sørens opgave at sørge for, at vandstand og saltindhold i fjorden er korrekt. Maskineriet, der åbner og lukker de 14 sluseporte, er fra 1931, men det fungerer upåklageligt, og man kan i dag styre slusen via mobiltelefonen.   Heidi Lundsgaard
To havnebetjente i Hvide Sande
Fire til fem dage om året er det vindstille i Hvide Sande. Resten af tiden må man have jakke på udendørs. Heidi Lundsgaard
Instrumentbræt med knapper
Fra skærme i kontrolcentret på toppen af havnekontoret ‘Blåtårn’ kan Tom og Søren overvåge alle aktiviteter ved havneindløbet. Herfra har de også fuldt overblik over broklappen, hvor 1.200 skibe årligt passerer på vej ud eller ind i fjorden.  Heidi Lundsgaard

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev