Annonce

To brødre sidder i en sofa

Tema: Profit på velfærd

Pårørende og tilsyn: Ledelsen på privat bostedskæde har svigtet


Ledelsen på bostedskæden Habitus er fraværende og lytter ikke til de ansattes henvendelser, står der i en rapport. Det er årsagen til en række svigt og ulovligheder, mener pårørende.

Annonce

Anas (t.v.) føler, at ledelsen på bostedskæden Habitus har svigtet hans autistiske bror Nassik (t.h.). Esben Salling

Af Anders Ejbye-Ernst
Journalist

Annonce

Tip os: Kender du noget til bostedskæden Habitus og dens underliggende botilbud, kontakt da gerne Fagbladet FOAs journalist på anee@foa.dk
 
Da Anas Salman for nyligt besøgte sin autistiske bror Nassik på bostedet Sølyst, beliggende i Faxe Ladeplads på Sydsjælland, oplevede han igen, hvordan kommunikationen mellem ledelsen og de ansatte var svigtet.
 
“Jeg har aftalt med ledelsen, at de ansatte skal bruge tegn til tale oftere, så min bror kan blive bedre til det. Jeg spørger så vikaren, der er på arbejde den dag, hvordan det går med Nassiks tegn til tale. Men han har tilsyneladende ikke fået den besked, for han ligner et spørgsmålstegn og siger så ‘jeg ved ikke, hvad du snakker om’,” siger Anas.
 
Anas har tidligere stået frem i Fagbladet FOA i forbindelse med, at hans bror Nassik blev udsat for en række ulovlige indelåsninger. Dengang gjorde han fire gange opmærksom på, at indelåsningerne skulle stoppe. Men han hørte aldrig fra ledelsen. Først da han kontaktede Socialtilsynet, stoppede den ulovlige praksis. Han mener, at ledelsen har et stort ansvar for svigtet af Nassik.
 
“Ledelsen er ikke synlig, og det er meget svært at komme i kontakt med dem. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at de ting, der skete med min bror, skyldtes, at der ikke er en stærk ledelse, der tager ansvar,” siger Anas.
 

Tilsyn kritiserer ledelsen

Anas står ikke alene med sin oplevelse. I en rapport fra Socialtilsyn Hovedstadens besøg på tre Habitus-bosteder i Nordsjælland fra 2018 udtrykker tilsynsmyndigheden bekymring over ledelsen. Socialtilsynet skriver, at de har modtaget “en række henvendelser vedrørende episoder med svigt af alvorlig karakter”, og henviser til flere episoder med svigt og overgreb.
 
“Socialtilsynet bemærker, at der i de 5,5 måned, der er gået siden sidste tilsyn, er sket ledelsesmæssige svigt med følger, som må betegnes som grov forsømmelse af tilbuddets forpligtelser,” står der i rapporten som Fagbladet FOA har fået aktindsigt i.
 
Socialtilsyn Hovedstaden påpeger, at medarbejderne på et tidligt tidspunkt – før flere af de alvorlige overgreb fandt sted – efterlyste en mere nærværende ledelse.
 
“Medarbejderne efterlyste i forbindelse med tilsyn 30-03-2017 ledelsesmæssig nærvær, struktur og handlinger. De efterlyste fokus på svar på henvendelser samt en empatisk nysgerrighed og anerkendelse fra ledelsen,” skriver Socialtilsynet.
 
Udklip fra Socialtilsyn Hovedstadens rapport.
I en rapport fra Socialtilsyn Hovedstaden får ledelsen kritik for bl.a. at være fraværende. Tilsynet er beliggende i Frederiksberg Kommune, og derfor er hovedstadskommunens navn og logo på rapporten. Udklip fra Socialtilsyn Hovedstadens rapport fra 30. januar 2018.
“Vi ser tilbuddet som en pengemaskine”

Aktindsigter i Socialtilsyn Hovedstadens korrespondance med en række pårørende viser også her utilfredshed med ledelsen. I et brev fra en pårørende til en handicappet kvinde anbragt på bostedet Kæderupvej, et af flere Habitus-bosteder i Nordsjælland, står der:
 
“Det er gået meget ned ad bakke med hende på grund af ledelsen. Vi mener Kæderupvej har haft den forkerte tilgang til (navn anonymiseret, red.). De har prøvet med en masse forskellige tilgange. Men problemet er, at de hele tiden sætter vikarer på (navn anonymiseret, red.)”.
 
De pårørende giver udtryk for, at de ikke længere har tillid til ledelsen på Habitus.
 
“Vi ser tilbuddet som en pengemaskine. Man prøver at tale os efter munden, når vi sidder her. Men så når vi kommer hjem, gør de som de vil,” 
 

Pårørende: Det svage punkt er ledelsen

Fagbladet FOA har også fået aktindsigt i et interview mellem en tilsynskonsulent fra Socialtilsyn Hovedstaden og en pårørende til en beboer på et tredje Habitus-bosted Danshøj. Den pårørende udtrykker ligeledes utilfredshed med ledelsen.
 
“Ledelsen er det svage punkt,” står der i udskriften fra interviewet, der fortsætter: 
 
“Hvis der er noget, der halter på Danshøj, er det ledelsen. Men jeg tror på, at det kan blive bedre. Ærgerligt, for pædagogerne er så gode.” 
 
Den pårørende udtrykker især frustration over den hyppige udskiftning i ledelsen på Habitus, men siger senere i interviewet, at “jeg ser positivt på det fremtidige samarbejde”.
 

Ledelsen har en vigtig rolle

Hos Landsforeningen LEV, der varetager mennesker med udviklingshæmning og deres pårørendes interesser, har politisk konsulent Thomas Gruber gennemgået Socialtilsyn Hovedstadens tilsynsrapport.
 
Han bemærker, at Socialtilsynet i rapporten roser medarbejderne omkring nogle borgere for at levere en indsats af høj faglig kvalitet, mens tilsynet omkring andre borgere udtrykker bekymring for, om medarbejderne har de nødvendige kompetencer.
 
“Der er dygtige samvittighedsfulde medarbejdere, men det ser også ud til at der er teams, der har fået lov til at fungere rigtigt dårligt. Det undrer mig rigtigt meget, at der ikke her har været et indgreb fra ledelsens side. Ledelsen har en helt afgørende rolle i at sørge for, at man leverer en ordentlig faglig indsat over for denne gruppe mennesker,” siger Thomas Gruber.
 

FOA: Ledelsen skal lytte til deres ansatte

Thomas Enghausen, næstformand i FOA, har fulgt sagen omkring Habitus tæt, og han undrer sig over, hvordan der på flere bosteder har fået lov til at finde svigt efter svigt sted.
 
“Når der finder så alvorlige svigt sted, så skal ledelsen gribe ind rettidigt. Det har de jo ikke gjort, for ellers havde vi ikke stået i den her situation. Så havde tilsynsrapporten set anderledes ud,” siger han.
 
Han undrer sig over, at ledelsen ikke i højere grad har lyttet til de ansatte, der har henvendt sig til dem med deres bekymringer.
 
“Hvis medarbejderne kommer og siger, at det her er alvorligt, så skal ledelsen tage det alvorligt og lytte til dem. Medarbejderne er jo dem, der står med den direkte kontakt til borgeren, og de ved, hvor skoen trykker,” siger Thomas Enghausen.
 
I en rapport fra Socialtilsyn Hovedstaden fra 2018, som Fagbladet FOA har fået aktindsigt i, får ledelsen kritik for at være fraværende.
Socialtilsyn Hovedstaden påpeger under et besøg på et af Habitus' bosteder i Nordsjælland, at bostedet for tredje gang i 2017 står overfor 'større' ledelsesmæssige og organisatoriske ændringer. Udklip fra Socialtilsyn Hovedstadens rapport fra 30. januar 2018.
 

Føler sig holdt for nar 

Tilbage på Sølyst kæmper Anas Salman en kamp med Københavns Kommune for at få sin handicappede bror flyttet væk fra Habitus. 

Han har oplevet flere svigt af sin bror og set, hvordan der efterfølgende er lavet ændringer i ledelsen. Men han oplever ikke, at justeringerne af ledelsesstrukturen har haft nogen reel betydning for broderens dagligdag.
 
“De bliver ved med at rotere rundt med de her ledere, og så siger de, at de har gjort noget. Men der sker ingenting. Jeg føler som pårørende, at jeg bliver holdt for nar,” siger han. 
 

Direktør: Ingen kommentarer

Fagbladet FOA har sendt en forelæggelse af kritikpunkterne i artiklen til direktør for Habitus-kæden Martin Godske. Han ønsker dog ikke at svare på spørgsmål i sagen.
 
"Vedr. kritikforelæggelse til din kommende artikel har jeg ikke noget at tilføje," skriver Martin Godske i en mail.
 
Han uddyber sin mail til Fagbladet FOA, hvorfor han ikke vil svare på spørgsmål.
 
"Jeg synes desværre, at dine artikler, din research og dine spørgsmål er så ensidige, at fairness og tilstræbt objektivitet forsvinder," skriver Martin Godske og henviser til journalisten af denne artikel.

Her er vores spørgsmål til Martin Godske

For at øge transparensen, kan du her se de fem spørgsmål, som Fagbladet FOA har fremsendt til Martin Godske:

*Ledelsen kritiseres af pårørende og ansatte (både i tilsynsrapporten fra 30.1.2018 – se bl.a. s. 29-30, i bekymringshenvendelser samt i nye interviews, jeg har lavet fra sommeren 2018) for at være fraværende. Både mundtlige og skriftlige kilder kritiserer ledelsen for at være svære at få fat på samt for at undlade at svare på deres henvendelser, fx vedr. svigt af borgerne. Hvilket indtryk gør denne kritik på dig som direktør for Habitus?
 
*Har de ansatte og pårørende ret – er du og den øvrige ledelse på Habitus fraværende og dårlige til at lytte til deres henvendelser?
 
*I dine tidligere svar har du gang på gang henvist til, at de alvorlige svigt, der er sket i Habitus-regi, var før din tid som direktør. Men du har de sidste mange år været en del af ledelsen af Habitus (tidl. Autismekonsulenterne). Hvilket ansvar har du som leder for de svigt og overgreb, der er sket af beboerne i Habitus’ varetægt?
 
*Både ansatte og pårørende er frustrerede over, at ledelsen på Habitus’ bosteder ofte udskiftes. Men i flere tilfælde, hvor der er sket svigt, flyttes lederen, der har haft et ansvar på bostedet til et andet sted i Habitus-organisationen. Kan du genkende denne kritik?
 
*Er det korrekt, at lederen af Sølyst skifter til et nyt Habitus-tilbud, som åbner et andet sted på Sjælland?

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev