Vuggestuebørn har brug for omsorg, ikke læreplaner. Det er budskabet fra forsker ved Roskilde Universitetscenter Thomas Gitz-Johansen.
Der bør være mere fokus på det følelsesmæssige arbejde i institutionerne, men vi har ikke et sprog for omsorg som kerneopgave i vuggestuen, mener han.
“Vi har ikke særlig meget sprog for omsorg, ligesom vi har med udvikling, læring og sprogkompetencer. Det politiske fokus er på læreplaner, hvilket er forkert. For den faglige diskussion skal handle om omsorg og små børns grundlæggende behov,” siger Thomas Gitz-Johansen.
Læs også: Forsker advarer: Forældre ødelægger børns lur
Personalet kender kerneopgaven
Når børnene er små og går i vuggestue, skal deres fysiske og følelsesmæssige behov være opfyldt. De eneste behov, som må vægte højere end alt andet, er de følelsesmæssige behov.
Det er en af hovedkonklusionerne, som Thomas Gitz-Johansen er kommet frem til, efter han det seneste år har været på feltstudie i en vuggestue og har observeret vuggestuebørn i alderen 6 til 18 måneder.
Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid
Det pædagogiske personale i vuggestuen ved godt, at omsorg er deres kerneopgave. Det har Thomas Gitz-Johansen erfaret under sit feltstudie. Men han mener ikke, at omsorg bliver prioriteret på den politiske dagsorden.
“Hver eneste morgen, står det pædagogiske personale med en stor opgave for at opveje adskillelsen fra forældrene. Personalet skal give nærvær og omsorg, så børnene føler sig trygge i løbet af en hel dag. Der er måske mange nye børn, som har brug for ekstra omsorg, og samtidig skal personalet ifølge læreplanerne sætte læringsaktiviteter i gang. Det er problematisk,” siger Thomas Gitz-Johansen.
Stiller sig kritisk over for educare
Historisk set har vuggestuen været en institution, hvor sygeplejerskerne stod for pasning baseret på ro, renlighed og regelmæssighed, men der er kommet fokus på barnets udvikling, leg og kreative aktiviteter, efter pædagogerne har overtaget arbejdsområdet.
Læs også: Dagplejer: Læreplanen skal ligge i vores DNA
Med læreplaner i vuggestuen er begrebet ’educare’ opstået, som er en sammensmeltning af ordene læring og omsorg på engelsk. Men Thomas Gitz-Johansen stiller sig kritisk overfor
’educare’ i vuggestuen. Han mener, at læringsmål først giver mening, når barnet bliver ældre.
“Et vuggestuebarn har ikke et udpræget behov for en dag fyldt med aktiviteter, ture og sproglæring. Det har derimod brug for, at de følelsesmæssige behov er dækket. Det er i forvejen en stor udfordring at være væk fra forældrene en hel dag, så først når behovet for omsorg er dækket, vil der begynde at komme nysgerrighed og læring til udtryk hos barnet,” siger han.
Fokus skal drejes
Ifølge Thomas Gitz-Johansen skal fokus drejes fra udvikling, læring og kompetencer i læreplanerne, så det i stedet handler om tilstedeværelsen her og nu. Og selvom det kan være en vanskelig opgave at definere den gode omsorg, så har forskeren et bud:
“Den gode omsorg handler om langsomhed, ro og varme. Om ikke at skulle nå noget, men bare at være tilgængelig for barnet og nærværende i form af at sidde med barnet. Det pædagogiske personale skal selv være i ro og ikke være stresset, fordi det overføres til barnet,” siger Thomas Gitz-Johansen.