Annonce

Kagedame

Tema: Arbejdsglæde

Sådan får I arbejdsglæden tilbage


Kæmper du og dine kolleger med at holde gejsten oppe på jobbet? Læs hvad I sammen kan gøre for at øge arbejdsglæden.

Annonce

Et godt psykisk arbejdsmiljø, hvor man blandt andet fejrer sine succeser, giver energi til at klare opgaverne. Få arbejdsmiljøkonsulentens råd til, hvordan I kan booste arbejdsglæden. Pelle Rink

Af Merete Nielsen
Journalist

Annonce

Del jeres succeser

Foreslå, at I afsætter tid til at dele jeres successer. Det giver energi at tale om det, I gør godt. Hvis ledelse eller kolleger mener, at der er for travlt, så kom med forslag til, hvordan I får frigjort tid.

Måske kan lederen sende nogle informationer i et nyhedsbrev i stedet for at melde dem ud på jeres møder. Du kan foreslå, at det går på tur, hvem der skal fortælle om en god oplevelse.

Læs også: God jobenergi giver godt helbred

Tegning hvor 4 personer sidder og taler sammen og deler deres successer
Fortæl om jeres gode oplevelser på arbejdet - det giver energi. Tegning: Gitte Skov

Se og anerkend dine kolleger

Giv dine kolleger feedback, når du lægger mærke til, at de gør noget godt. Det kan være, hvis de lykkes med at få en god dialog med en borger, en forælder eller anden samarbejdspartner, der er svær at nå ind til. Eller det lykkes at få et barn med i en leg.

Det kan også være, hvis en kollega har prioriteret på en god måde i en svær situation. Vær så konkret som mulig og fortæl, hvad det præcis var, som kollegaen gjorde for, at det gik godt.

Læs også: Sammenhold på jobbet giver arbejdsglæde

 Hvis du oplever det som grænseoverskridende – som at du blander dig i andres arbejde – så tænk på, hvordan du selv bliver motiveret, hvis en kollega giver dig konstruktiv feedback. Og husk, at også meget erfarne kolleger og ledere bliver glade for at blive anerkendt.
Tegning hvor tre kvinder sidder ved bord med elefant i baggrunden
Har I en elefant i rummet på din arbejdsplads - åbenlyse problemer, som ingen taler om? For at få et godt psykisk arbejdsmiljø er det vigtigt, at I får talt om og gjort noget ved de forhold, der belaster jer. Tegning: Gitte Skov

Tal om problemerne

Snak med dine kolleger, din tillidsrepræsentant (TR), arbejdsmiljørepræsentant (AMR) og leder om det, der bekymrer dig. Det er vigtigt, at I får gjort noget ved de forhold på arbejdspladsen, som fylder og belaster. Det kan både være i forhold til arbejdet med borgerne og kerneopgaven, og til hvordan I er sammen på arbejdspladsen. 

Start med at give udtryk for din bekymring så roligt og konkret som muligt. Hvis du bliver mødt med afvisende svar a la: “Sådan er vilkårene, der er ikke penge til mere”, kan du for eksempel sige: “Jeg ved, at vi er pressede, men jeg synes alligevel, vi skal se, om vi ikke kan finde en løsning. Jeg er sikker på, at hvis vi sammen bruger fem minutter på for eksempel et møde, vil der komme mange gode idéer frem.” 

Du kan også have forberedt to til tre idéer selv, gerne sammen med kolleger eller med TR/AMR, inden du fortæller om din bekymring. 

Og husk, at hvis I har problemer med for eksempel ikke at kunne nå opgaverne, stress eller vold, så skal ledelsen handle på det, og det skal tages op i MED-systemet. 

“Kunne det ikke være fantastisk, hvis …”
Tal om, hvor du ser, I kan komme hen, og hvordan I kan gøre tingene endnu bedre. Gør det gerne hver gang, det giver mening, og ikke kun, når I skal tale om visioner og kerneopgaver. Benyt lejligheden, når du ser, at der er noget, som I sammen kan gøre anderledes, så det bliver bedre for både borgerne og jer selv. 

Du kan for eksempel bruge formuleringer som “Kunne det ikke være fantastisk, hvis …” og “Hvis det var mig, der var ældre/barn her, ville jeg synes, det var fantastisk, hvis …” 

Kilde: Nina Hedegaard, arbejdsmiljøkonsulent i FOA 

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev