Børnene er ofte med
til at vælge billeder og
fortælle, hvad de har
lavet, når personalet
skriver dagbog til
forældrene om, hvad
de har lavet i institutionen.
Mikkel Østergaard
Af
Signe Westergaard-Jensen
Journalist
‘Klik.’ Pædagogisk assistent Anna
Al-Badhani trykker på kameraknappen
på en af institutionens iPads. Hun tager
billeder af et børnenes malerier. Billedet
gemmer hun i institutionens elektroniske
system ‘DAG-intra’. Her kan forældrene
til børnene i Børnehuset Hyldegården
senere se det fra mobilen,
computeren eller på infoskærmen i
institutionen.
De vil også kunne læse,
at maleriet er inspireret af Asger Jorns
kunst, som børnene er blevet introduceret
til. Hyldegården, der ligger i Gladsaxe
Kommune, er langt fremme med
brugen af elektronik til kommunikation
med forældre.
Indtjekning, sygemelding, dagbog,
praktiske beskeder og dokumentation
foregår udelukkende elektronisk. Det er
Anna Al-Badhani glad for.
“I det daglige er det befriende, at jeg
hurtigt kan kommunikere med forældrene
og få informationer via iPad. Jeg
skal ikke bruge tid på at snakke med
dem om praktiske ting. Jeg kan
med et blik på iPad’en se,
hvem der henter, og om der
skal tages særlige kosthensyn
til barnet,” siger hun.
Vi taler mindre med forældre nu, end før systemet kom.
Mindre forældresnak
En konsekvens af, at kommunikationen
om praktiske ting nu kører via iPads,
mobil og computer, er ifølge Anna
Al-Badhani, at hun taler mindre med
forældrene i hverdagen.
“Det er der både fordele og ulemper
ved. Tiden, der tages fra forældrene,
gives til børnene. Vi laver for eksempel
næsten altid digital dokumentation
sammen med nogle af børnene. De kan
være med til at vælge billeder, og vi kan
tale med dem om, hvad der er på
billederne, når vi beskriver et
tema, de har arbejdet med,”
siger hun.
Nogle ting skal dog stadig
kommunikeres mundtligt, slår
institutionens områdeleder Henrik
Boman og kommunens projektleder på
DAG-intra fast.
“Alle svære samtaler er stadig mundtlige,
men snakke om forsvundne sutsko
og sygemeldinger er skrællet væk. Det giver mere tid til at tale om vigtigere
ting,” siger han.
Alle kan se med
En del pædagogiske observationer
kommunikeres også digitalt til forældrene.
Alle børn i institutionen har en elektronisk
mappe kaldet ‘Fokusbarn’. Mindst
hver 14. dag bliver hvert barn observeret af
Anna Al-Badhani eller en af hendes kolleger.
Det, de ser, bliver skrevet ind i den elektroniske
mappe i kategorier, der passer til de seks
lovbestemte læringstemaer. Resultatet kan
alle forældre se blandt andet på infoskærme i
institutionens entré.
“Mange studser over, at vi lægger den slags
informationer ud, hvor alle kan se dem, men
det giver noget, når man som forælder kan se,
hvad ens barns venner laver og
er optagede af. Og vi kommunikerer
udelukkende positivt elektronisk.
Er der den mindste optræk
til konflikt eller problemer,
tager vi det ansigt til ansigt,”
siger Henrik Boman.
Mens Anna Al-Badhani tager billeder af det
Asger Jorn-inspirerede maleri, folder fire børn
papirhatte bag hende. Anna Al-Badhani stiller
iPad’en op ad et glas på bordet og tænder for
kamerafunktionen. Barnet, der bliver filmet,
ænser det knap nok. Elektronisk udstyr er ikke
noget særligt i Børnehuset Hyldegården.
Fakta: Børnehuset Hyldegården
Der går ca. 100 børn fra
nul-seks år i Børnehuset
Hyldegården.
Hele personalet og alle
forældre skal bruge de
digitale kommunikationsveje.
DAG-intra blev indført i
foråret 2015. Papirsedler
og afkrydsningsskemaer
blev afskaffet helt fra
dag ét.