Forringede normeringer har øget den tid, de ansatte i daginstitutionerne er alene med en børnegruppe.
Flest skal på arbejde midt på dagen, hvor de pædagogiske aktiviteter finder sted, og det betyder, at bemandingen er tynd om morgenen og i eftermiddagstimerne.
”Vi har fået væsentligt mere alene-arbejde de senere år, og de problemer, det giver, fylder meget i personalegruppen,” siger pædagogisk assistent og tillidsrepræsentant Jimmi Freno fra
Thurø Børnehave i Svendborg Kommune. Han har 15 års erfaring i bagagen og har i den periode oplevet, hvordan alenearbejdet er steget i omfang.
Ren råpasning
Kun en enkelt medarbejder åbner og lukker i hvert af de to huse, som udgør 80-børns-børnehaven, og i de situationer kan man let være alene med 15-20 børn.
Morgenvagten er på en time og lukkevagten på to timer.
“Her handler det især om hurtig konfliktløsning, det er sådan lidt gårdvagts-agtig. Ikke noget med pædagogisk udvikling, det er ren råpasning,” siger Jimmi Freno.
Rum-opdeling mindsker larm
Før i tiden var de flere til at åbne og lukke, og det pædagogiske arbejde foregik henover hele dagen. Ikke bare i et planlagt kortere tidsrum.
”Vi havde tid til fordybelse med det enkelte barn, og en til en-kontakten gjorde børnegruppen mere harmonisk,” husker Jimmi Freno.
På hans egen stue har rum-opdeling haft en god effekt på kaos og larm. Mindre grupper af børn leger afskærmet fra de andre af reoler og andet møblement. Jimmi Freno har også gode erfaringer med at spille musik og at dæmpe lyset. Det virker beroligende på børnene. Og de mest urolige kan man give en ”nulre-sten”.
”Når deres hænder får den at arbejde med, siver uroen ud af kroppen, så de kan koncentrere sig og modtage en besked,” forklarer Jimmi Freno.
Læs også artiklen "Alenearbejde truer børns trivsel"