Alenearbejde er blevet mere regel end undtagelse på daginstitutionerne. Kun 1 procent af de ansatte FOA-medlemmer her oplever aldrig at være alene med en børnegruppe.
For flertallet – 6 ud af 10 ansatte - er det dagligdag, for andre noget, der sker flere gange om ugen. Ofte i perioder på op mod en time eller mere.
“Det er både et pædagogisk, psykologisk og trivselsmæssigt problem. Små børn er afhængige af tæt kontakt til voksne, hvis de skal udvikle grundlæggende færdigheder. Et pædagogisk projekt midt på dagen, kan ikke kompensere for, at der bare er én voksen til mange børn på andre tidspunkter,” siger lektor Grethe Kragh-Müller fra Aarhus Universitet.
Børnene skal udvikles
Hun mener, at normeringen på danske daginstitutioner efterhånden halter bagefter de dårligste i nogle af de amerikanske stater, som vi ellers ikke har tradition for at sammenligne os med.
“Mange lande misunder os de tanker og overvejelser, vi gør os på børneområdet i Danmark, og det står jo også i loven, at børnene skal have gode udviklingsmuligheder. Men det udhuler vi på denne måde, fordi man ikke vil vedtage minimumsnormeringer, hvor det bliver kontrolleret, om de overholdes.”
Dårligt miljø for børn og voksne
Formand for Pædagogisk Sektor i FOA, Mogens Bech Madsen, mener, at alene-arbejdet nu er så udbredt, at det betyder dårligt miljø for både børn og voksne.
“Det stresser de ansatte, når de ikke føler, at de laver et godt stykke arbejde, og ren opbevaring af børnene giver jo ikke mening i forhold til de pædagogiske mål, politikerne har sat for daginstitutionerne.” Han vil tage kontakt til Forældreorganisationen FOLA for sammen med dem at tage problemet op.
Formanden for Børne- og Kulturudvalget i Kommunernes Landsforening (KL) Anna Mee Allerslev har ikke ønsket at svare på spørgsmål om sagen, men skriver i en e-mail, at
“Det er selvfølgelig ikke er i orden, hvis der kun er én medarbejder i lang tid til mange børn.”
Læs også artiklen "Vi er blevet gårdvagter i børnehaven"