Annonce

Fotografi af Silvia Lindkvist i sit køkken af fotograf Heidi Lundsgaard

Tema: Konkurser i private plejefirmaer

Flere plejeansatte ramt af konkurser


Flere kommer i klemme, fordi private plejefirmaer, der leverer hjælp i kommunerne, går nedenom og hjem.

Annonce

Silvia Lindkvist har to gange oplevet, at hendes arbejdsplads gik konkurs. Nu står hun uden job på tredje måned. Heidi Lundsgaard

Af Kristine Jensen
Journalist

Af Josefine Boutrup
Journalist

Annonce

Antallet af personer, der som ansat har været ude for en konkurs i et privat plejefirma, er steget stærkt de senere år, viser en opgørelse, som Fagbladet FOA har lavet på baggrund af tal fra Lønmodtagernes Garantifond og FOA.

Ifølge opgørelsen var 101 personer i 2013 berørt af en konkurs. I de første fem måneder af i år er tallet på 732 personer. Tallene dækker både personer, der var ansat i firmaet ved konkursen, og tidligere medarbejdere, som mangler at få udbetalt feriepenge.

Det er firmaer som Kærkommen, Dansk Plejeservice, IdéRent og A.B.C Service, der har drejet nøglen om. Se en opgørelse nederst på denne side.

Læs også: Efter konkurs: Silvia står uden løn og job

Store spillere giver op

Ifølge forsker i udlicitering fra Roskilde Universitet Ole Helby Petersen er det bemærkelsesværdigt, at nogle af de større firmaer er gået konkurs de seneste år.

”De seneste konkurser blandt flere store private firmaer må give stof til eftertanke hos både kommuner og private. Hvis der er tale om opgaver, som har været i udbud, kan det forhåbentlig gøre kommunerne mere bevidste om, at man ikke betaler en for lav pris for opgaven,” siger han til Fagbladet FOA.

Samtidig peger han på, at de private firmaer også har et ansvar for ikke at byde for lavt på opgaverne, for så opstår problemerne efterfølgende.

Pres på prisen

Netop presset på prisen er et problem, mener forbundsformand i FOA Dennis Kristensen. Han frygter, at den udvikling, der er set på på rengøringsområdet i det offentlige, er ved at ramme ældreplejen.

”Inden for rengøring har de private virksomheder gennem flere årtier konkurreret prisen fuldstændig i bund. De ansatte har betalt prisen med dårlige løn- og arbejdsvilkår. Det er en dødsspiral mod bunden, som vi ser starten på i ældreplejen nu,” siger han.

Derfor må de kommuner, der udbyder opgaven, tage ansvar og ikke gå efter den laveste pris, mener Dennis Kristensen.

4.000 borgere mistede hjælp

Da plejefirmaet Kærkommen, der på landsplan havde 400 ansatte og gav pleje til omkring 4.000 borgere, gik konkurs i marts, mærkede Københavns Kommune konsekvenserne.

Derfor er kommunen ved at undersøge, om man kunne have gjort noget anderledes ved udbuddet.

”Vi er ved at undersøge, om vi kunne have gjort noget anderledes ved udbuddet, så vi undgår konkurser fremover. Vi har kun haft to private firmaer som leverandører, så det kan være, at vi skal have flere ind, så vi ikke er så sårbare ved en konkurs,” siger Sundheds- og Omsorgsborgmester Ninna Thomsen.

Læs mere om konkurser i Fagbladet FOA, der udkommer 18. juni

 

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev