Annonce

Små børn alene med iPads


iPads i børnehøjde er en naturlig udvikling, men de skal bruges i pædagogisk øjemed, lyder det fra eksperter. Ofte sidder børnene alene med iPad'en, viser ny undersøgelse. 

Annonce

Børn med iPad i daginstitutioner er snarere reglen end undtagelsen, viser ny undersøgelse. Spørgsmålet er, om den bliver anvendt i pædagogisk øjemed.  Colourbox

Af Rasmus Handberg
Journalist

Annonce

'Generation touch' bliver den kaldt. Den nye horde af børn, der vokser op med en iPad sammen med modermælken. Og den digitale fremmarch har også ramt daginstitutionerne.

Nu har børnene i næsten 8 ud 10 institutioner adgang til de firkantede touch skærme, viser en ny undersøgelse lavet for FOA af Bureau 2000. Det i sig selv er ikke foruroligende, mener børneforsker.

”Børnene får en føling med medierne, hvilket der ikke er noget farligt i, og den er samtidig et glimrende læringsinstrument,” siger Ole Henrik Hansen til Fagbladet FOA. Han forsker i børns brug af digitale medier ved Aarhus Universitet.

Ikke kun rosenrødt

Men alt ved iPads i børnehaver er ikke rosenrødt. Den skal bruges som pædagogisk redskab, påpeger Ole Henrik Hansen.

”En iPad må aldrig blive en ting, som børnene bare ”parkeres” bagved, for vi ønsker børn, der er aktive, sociale og som lærer igennem fællesskaber.”

Noget tyder imidlertid på, at iPad’en bliver et pacificeringsmiddel, hvor personalet ikke er med på sidelinjen.

Alene med iPad’en

I mere end hver fjerde børnehave med iPads må børnene altid eller som regel trykke rundt på skærmen uden voksnes medvirken, viser undersøgelsen. Kun i 18 procent af børnehaverne må børnene ikke selv sidde med iPad’en.

Lektor i pædagogik ved Professionshøjskolen UCC Steen Søndergaard oplever, at meget personale ikke har de rette værktøjer.

”De fleste pædagogisk ansatte er ikke klædt på til at anvende tablets som pædagogisk redskab, og det betyder, at den ofte bliver brugt uhensigtsmæssigt, hvor det bliver underholdning i stedet for reel pædagogisk læring,” siger han til Fagbladet FOA.

Styrk motorikken med en tablet

Steen Søndergaard besøger jævnligt børnehaver og inspirerer til læringslege, hvor en tablet indgår på lige fod med andre pædagogiske redskaber.

Senest har han været med til en leg, der både stimulerer motorisk sans og forståelse for højre og venstre.

”Vi tegnede en kridtstreg, som børnene en efter en navigerede efter med bind for øjnene. Børnene filmede samtidig deres fødder og stregen med iPad’en. Via Skype kunne andre børn i et andet rum så styre den, der prøvede at gå på stregen,” fortæller han.

Gode anbefalinger at tage med

Steen Søndergaard nævner tre ting, der er vigtige for børnehaver, hvis brugen af iPads skal være hensigtsmæssig i pædagogisk øjemed.
  • Accept: Først og fremmest skal en tablet tænkes ind som et værktøj på lige fod med andre værktøjer.
  • Tryghed: Personalet skal være trygge ved egne færdigheder ved brug af tablets og fortrolige med den teknologiske verden. For eksempel kræver det ofte, at man ved, hvordan det trådløse netværk fungerer, og at man kan bruge applikationer som Skype og Facetime.
  • Prioritet: Det skal prioriteres ude i de enkelte institutioner, så medarbejdere får tid til at tilegne sig den nødvendige viden – uden den viden er det svært at være kreativ.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev