Forhindringsbane i stuen, som de små poder snor sig igennem for derefter at trille ud i gangen og finde sine sko.
Mulighederne er mange, når leg og bevægelse skal indgå som en aktiv del af dagplejebørns hverdag. Med et kursusforløb over seks måneder giver DGI dagplejere redskaber, som stimulerer de mindstes motorik. DGI står for Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger.
I Furesø har kommunens 23 dagplejere netop afsluttet det halve år lange forløb fordelt på seks moduler á 3 timer. Og det har været alletiders, fortæller gæstedagplejer Pia Riis Brendstrup.
”Super forløb. Vi er blevet mere bevidste om leg og idræt i hverdagen. Vi har lært nye lege og fået idéer til, hvordan vi kan udvikle dem og tilpasse de enkelte børnegrupper,” siger hun til Fagbladet FOA.
Aktive rollemodeller
”Voksne skal være aktive rollemodeller og videregive en oplevelse af, at bevægelse er sjovt over for børnene – det motiverer børnene,” siger DGIs teamleder i Nordsjælland Lene Wiehe til Fagbladet FOA.
Hvert kursusmodul har forskelligt fokus. Først teori. Så praksis. Og til sidst udarbejder dagplejerne aktivitetsplaner for, hvordan flere bevægelseslege kan implementeres i lige netop deres dagpleje.
”De handler om at skabe bevægelse i hjemmet med de redskaber, som man nu har. I ens hjem har man jo ikke alle mulige gymnastikredskaber, så det handler om at tænke kreativt,” siger Lene Wiehe.
Fælles om bevægelse
DGI oplyser, at mindst 220 dagplejere på landsplan har fået det særlige certifikat, som uddannelsen giver.
Dagplejer Pia Riis Brendstrup er sikker på, at hun og børnene i dagplejen får glæde af det nyerhvervede certifikat.
”Og det er en ekstra fordel, at alle vi dagplejere har fået det, så vi kan sparre med hinanden fremadrettet. Og så er det altid godt at lære noget nyt,” siger hun.
Vil du høre mere om kursusforløbet, kan du ringe til DGIs landskoordinerede konsulent på Katja Bødtger på 23 36 68 29.