Annonce

Dagplejer: Didaktik er ikke så svært


Nyt materiale fra FOA sætter fokus på, hvordan dagplejere kan arbejde didaktisk.  

Annonce

Af Britta Lundquist
Journalist

Annonce

Opdateret 30.04.2015

”Da jeg første gang hørte ordet didaktik, synes jeg, det var svært, og jeg måtte slå op, hvad det betød. Men efter at have arbejdet med det, er didaktik blevet meget nærværende,” siger dagplejer Vibeke Clausen fra Silkeborg til Fagbladet FOA.

Hun har været dagplejer i 21 år og har i de seneste to år været med i et forskningsprojekt, ’Barnet i centrum’, på Aarhus Universitet.

”Det har været en lang proces med læring i dagplejen. Men didaktik er for mig at ville noget med børnene og møde barnet der, hvor det er. Det er at gøre sig overvejelser om børnenes udvikling og vurdere, om det giver mening for børnene,” siger hun.

Film om madlavningssituation

Vibeke Clausen medvirker sammen med sine fire dagplejebørn i en dvd, som FOAs Pædagogiske Sektor har fået fremstillet sammen med en pjece, begge med titlen 'Didaktik i dagplejen'. De to produkter skal bestilles hver for sig.

I klippet herunder kan du se en madlavningssituation fra dvd'en, hvor Vibeke Clausen fortæller om sine didaktiske overvejelser i situationen.

”For de små er det vigtige at sanse og smage, og for de større er det at få færdigheder og lære at bruge redskaber. Men det handler også om børnenes sociale kompetencer, at barnet lærer at respektere, når et andet barn siger nej,” forklarer hun.

Begrebet har bredt sig

At Pædagogisk Sektor nu sætter fokus på didaktik i dagplejen er et resultat af, at begrebet har ’bredt sig’ til det pædagogiske område, hvor det tidligere hørte hjemme inden for undervisning. Ordet didaktik stammer fra græsk, hvor det betyder ’lære’.

”Udgangspunktet for at tage begrebet op er, at vi skal være med til at inspirere den pædagogiske praksis i dagplejen, og begrebet bruges mere og mere,” siger formand for Pædagogisk Sektor Jakob Sølvhøj til Fagbladet FOA.

I rapporten ’Dagplejen i Danmark’, som udkom i 2013, var en af forskeren Ole Henrik Hansens anbefalinger pædagogisk og didaktisk uddannelse af dagplejere, og dvd'en og pjecen en opfølgning på den anbefaling.

Ikke undervisning

”I pjecen synliggør vi, hvad det betyder at arbejde didaktisk. At der ikke skal undervisning og skoletænkning ind i dagplejen, men at man som dagplejer skal reflektere over sin pædagogiske praksis, være undersøgende og have fokus på, hvad børn lærer i dagplejen med udgangspunkt i barnets behov,” siger Jakob Sølvhøj.

Emnet didaktik i dagplejen er et af emnerne på Landskonferencen for dagplejen, som holdes i Nyborg 20.-21. april.

Pjecen koster 30 kroner og dvd'en 20 kroner.

Bestil pjecen

Bestil dvd'en

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev