En social- og sundhedsassistent kommer hjem til en kræftramt kvinde, som ligger i en sygeseng midt i stuen.
Hun klager over smerter, mens hendes kæreste rumsterer i køkkenet uden rigtig at lave noget.
Kvinden skal have sin medicin og mundpleje. Og derudover skal hun have al den faglige og menneskelige opmærksomhed, som der er tid til.
Sådan udspiller en typisk opgave sig ved DM i sosu-Skills, hvor 10 social- og sundhedsassistentelever kæmper om førstepladsen frem til på lørdag.
I opgaven, som alle 10 løser individuelt, skal eleverne behandle 65-årige Birgitte, der får besøg af hjemmeplejen seks gange i døgnet, fordi hun er i ’en sen palliativ fase’ – eller med andre ord, døden nær.
Eleverne kender på forhånd Birgittes sygdomshistorik. Hun har brystkræft, og det har bredt sig til knogler og hjerne, så eleverne ved, at de i løbet af opgaven blandt andet skal:
• Give Birgitte en injektion med det smertestillende middel Oxynorm
• Udføre mundpleje på Birgitte
• Opfylde Birgittes øvrige behov
• Dokumentere deres handlinger
• Informere en palliationssygeplejerske om status
Birgitte og sygeplejersken – og andre, som måtte dukke op i løbet af opgaven – bliver levendegjort af skuespillere.
I alt bliver konkurrencedeltagerne bedømt af dommerne på 40 spørgsmål, og i alt varer det 25 minutter.
På scenen i teltet på Dyrskuepladsen slutter opgaven med, at social- og sundhedsassistenten skal orientere sygeplejersken om, hvad de har fået ud af besøget hos Birgitte – en slags eksamen på fem minutter i slutningen af opgaven.
”Hvad er dine overvejelser om Birgittes fysiske og psykiske problemer,” vil hun blandt andet vide.
Og her gælder det så om at fokusere på de vigtigste ting, så Birgitte kan få den bedst mulige behandling i den tid, hun har tilbage. Deltagernes svar bliver nøje bedømt af dommerne.
De 10 deltagere ved DM i sosu-Skills skal i alt igennem otte opgaver i stil med den, vi har beskrevet her. De tre bedste går derefter videre til finalen, hvor endnu to opgaver skal løses, før en vinder kan kåres lørdag eftermiddag.