Det er som regel klokken 13.20, at Lotte Skov svinger moppen og tager opvasken i kantinen i Storvorde. Det er Aalborg Kommunes bygning, der indeholder både bibliotek og hjemmesygepleje, og i dag er der afsat fem timer, så fra klokken 9 til klokken 14 gør Lotte Skov rent i lokalerne.
I Rengøringsenheden i Aalborg Kommunes Ældre og Handicapforvaltning arbejder de med synlig rengøring. Konceptet er enkelt, og betyder, at der bliver gjort rent i dagtimerne, mens den daglige aktivitet på stedet forløber som vanligt.
”Det handler om følelsen af at blive set. De ved, at rengøringspersonalet skal være der, og at vi må være her,” fortæller rengøringstekniker og arbejdsmiljørepræsentant Lotte Skov.
Føler sig værdsat
Udover at social- og sundhedspersonalet på plejecentrene og pædagogerne på bostederne har fået sat ansigt på dem, der gør rent efter dem, så har det faktisk også haft en betydning for, hvor beskidt der bliver i bygningen. Det fortæller planlægger Jette Sørensen:
"Det skaber mere respekt overfor medarbejderne."
"Lad os nu sige, at du aldrig ser Lotte, så er det også nemmere lige at smide ved siden af skraldespanden, fordi der nok kommer en og rydder op. Men kigger man Lotte i øjnene ude på arbejdspladsen, så er det også sværere ikke at rydde op efter sig selv.”
Vigtig planlægning
Når Rengøringsenheden første gang kontaktes af en kommunal institution, der gerne vil have et tilbud, er det planlægger Jette Sørensen eller stedfortræder Birgit Jensen, der tropper op. De skal sammen med ’kunden’ afklare hvad, der er brug for og hvor ofte.
I Storvorde har Lotte en lamineret grundtegning af bygningen med på rengøringsvognen. Onsdag er markeret med orange, og det betyder, at det i dag er kantinen, gangarealerne og sygeplejens kontorer, det gælder. Med sig har hun en liste med opgaver og tidspunkter, de skal udføres på.
”Nogle gange koordinerer jeg med folk, fordi jeg for eksempel tager kontorer, hvor de sidder og arbejder. Så kommer jeg tilbage lidt senere, når de henter kaffe. Man er nødt til at være fleksibel. Det er der, vi får det til at gå op i en højere enhed,” forklarer Lotte Skov.
Fordi arbejdet er planlagt, så rengøringsmedarbejderne kommer de samme steder, har de også mere føling med stedets rutiner. Det betyder også, at de har en mere flydende dialog med stedet og bedre kan tilpasse arbejdsopgaverne løbende.
Nem rekruttering
Det er omkring 10 år siden, at Rengøringsenheden begyndte at køre med synlig rengøring i kommunens bygninger, og det har ikke kun gavnet rengøringspersonalet, men også gjort det nemmere for lederne.
”Mødetiderne har en stor betydning for, at medarbejdere søger herover. Det er familievenligt. Ingen tvivl om det,” fortæller Gert Jensen, der aldrig har oplevet problemer med at få nok ansøgninger. Faktisk får de også en del uopfordrede.
Rengøringsleder i rengøringsenheden i Ældre- og handicapforvaltningen i Aalborg Kommune, Gert Michael Kragh Jensen.
Tobias Stidsen
”Men derudover er det også alt det andet. Altså for eksempel at man har nogle faste steder at være. Man bliver ikke kastet rundt, som vi hører, det sker inde på sygehusene.”
Pris og kvalitet
Gert Jensen og Birgit Jensen ser faktisk kun fordele ved at omlægge til synlig rengøring.
”Det er ikke nok bare at sige det højt, og så ændre mødetiderne. Man skal virkeligt ned og ligge en handleplan og en strategi,” fortæller Gert Jensen.
I Rengøringsenhedens tilfælde har de haft fokus på planlægningen af opgaver, men også videreuddannelse, temadage og personalemøder med faglig sparring.
Og hvad får man så ud af det? Birgit Jensen er ikke i tvivl:
”Pris og kvalitet. Du får en fornuftig timepris og en høj ydelse.”