Indfør mobilfri fritidstilbud, og lad fritidstilbuddets fysiske rammer skabe attraktive alternativer til skærmbrug. Det er nogle af de ni anbefalinger, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) netop har offentliggjort i forhold til skærmbrug i fritidstilbud.
Essensen i anbefalingerne er, at den ikke-digitale leg skal styrkes, og at der skal fokus på udvikling af børnenes sociale kompetencer. Det er undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), der har bedt om at få udarbejdet anbefalingerne, så de kan understøtte en nuanceret debat på den enkelte skole eller fritidstilbud.
Læs også: Her har de gjort SFO’en skærmfri: Nu venter næste skridt
Skærme går ud over fysisk aktivitet
Retningslinjerne kommer på et tidspunkt, hvor mange skoler allerede har indført digitale retningslinjer, og i SFO’erne er man også mange steder i gang med arbejdet. Mobiler og andre skærme ryger ud, eller der indføres forskellige former for begrænsninger. Det fortæller Kristian Traberg Larsen, der er forsker på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet og en af projektlederne på ’Fælles Fritid’.
Det er et forskningsprojekt, der sigter mod at (gen)skabe de meningsfulde fællesskaber i børnenes fritid, så de både er sociale og aktive sammen – som modsætning til at være alene med en computer eller mobiltelefon.
”Der er mange holdninger til skærme. Og de kan også give børnene noget godt og en vis grad af fællesskab, så det er bestemt ikke sort/hvidt. Men vi kan ikke vriste os fri af den data, der nu begynder at komme fra forskningen. Vi kan se, at det øgede skærmforbrug både påvirker, hvor meget børnene bevæger sig og er fysisk sammen,” siger han og uddyber:
”Tiden er et nulsumsspil. Hvis børnene bruger to timer om dagen på en skærm, er der noget andet, som falder væk. Og det er desværre ofte fællesskabet og den fysiske aktivitet. To elementer, som vi med sikkerhed ved, er afgørende for, at de trives.”
Konfliktløsning kræver mimik
Siden 2020 har Kristian Traberg Larsen og hans forskerkolleger arbejdet med forberedelse og pilotprojekter til projektet ’Fælles Fritid’, og gennem deres kontakt med kommuner, skoler, forældre og børn har de set en klar tendens til, at mange af de pædagogiske medarbejdere i SFO’erne synes, at skærme og digital leg fylder for meget, og at de derfor overvejer at lave ændringer.