Danske børn får generelt for meget af de søde sager. Og selvom mange dagtilbud har en sukkerpolitik, er kage ofte en del af fejringen til fødselsdage og festlige lejligheder. Fagbladet FOA har besøgt en børnehave, der har succes med en alternativ måde at holde fødselsdag på.
Heidi Lundsgaard
Af
Sofie Janerka
Journalist
En kage med fire fødselsdagslys, pyntet med flag og slik. En klassiker til en dansk børnefødselsdag. Også i mange institutioner, hvor forældrene tager bagværk med, som fødselsdagsbarnet kan dele ud til kammeraterne.
Og selvom mange kommuner og dagtilbud har en sukkerpolitik, svarer næsten fire ud af ti ansatte i dagtilbud, at der typisk bliver serveret kage ved fødselsdage og festlige lejligheder. Det viser en FOA-undersøgelse blandt ansatte i dagtilbud.
En, to, mange chokoladekiks
Bodil Just Christensen, der er antropolog og adjunkt ved Københavns Universitet, har de seneste år arbejdet intensivt med danske børns sukkerindtag. Og konklusionen er klar: Danske børn er for søde – i gennemsnit får de fire gange flere søde sager og drikke, end Sundhedsstyrelsen anbefaler. Og der er ikke nogen social slagside. Det gælder alle børn.
”Søde sager er en integreret del af vores kultur. Vi bruger ofte en anledning til at fejre noget med at spise; om det er fødselsdag, ferie, fredag eller noget fjerde,” siger Bodil Just Christensen.
Derfor mener hun, at institutioner som dagpleje, vuggestue, børnehave og SFO er gode steder til at lære børnene vaner, hvor fejring og glæde ikke er koblet til mad – og eksempelvis have fokus på, at fejring ikke behøver være forbundet med sukker.
”Man kan sagtens fejre fødselsdag uden, men det ligger så dybt i vores kultur, at det er svært at adskille,” siger Bodil Just Christensen og uddyber, at der er en tendens til en glidebane i sukkerindtaget:
”Der sker meget hurtigt det, at hvis en forælder tager én chokoladekiks med til hvert barn, så tager den næste to – og den tredje kommer med en kage med slik på. Grænserne rykker sig – også selvom der er en sukkerpolitik,” siger hun.
Kage som kærlighed
Børnefødselsdage kan også stikke af i forhold til sukker med mere, fordi nogle forældre kommer til at sætte lighedstegn mellem kærlighed, og hvad de giver deres børn, påpeger Bodil Just Christensen:
”Forældrerollen har ændret sig de seneste år. Kun det bedste er godt nok – og man kan positionere sig som ressourcestærk forælder ved at komme med en hjemmelavet brandbilkage til børnehaven. Ud over at det er meget sukker, er det også med til at skabe et pres på forældrene og på fællesskabet, da det ikke er alle, som har økonomisk og socialt overskud til at levere kagekunstværker,” siger hun.
Sukker eller ej
- 74 % svarer, at deres arbejdsplads har en sukkerpolitik eller en aftale om, hvor meget sukker og hvor mange søde sager, børnene må få.
- 19 % har ikke nogen sukkerpolitik på deres arbejdsplads.
- 18 % svarer, at de har en nulsukkerpolitik i de dagtilbud, hvor de arbejder.
- Til fødselsdage og festlige lejligheder bliver der typisk serveret:
Frugt (78 %)
Boller (73 %)
Frugtpålæg (57 %)
Kage (37 %)
Kilde: FOA-undersøgelse blandt medlemmer ansat i dagtilbud, 2023, 700 deltog
Det stak af
I de senere år har nogle daginstitutioner indført den regel, at forældre slet ikke må tage noget med at dele ud. I foråret 2023 blev det eksempelvis indført i fem institutioner i Esbjerg Kommune, og i Børneområde Syd i Faaborg, som dækker to institutioner, har det også været praksis siden 2017.
Dengang oplevede leder Carsten Ørum, at forældrenes engagement i børnenes fødselsdage stak af:
”Kagerne blev større og mere fornemme som for eksempel lagkage eller kagemand fra bageren. Det fik bestyrelsen til at indføre en politik om, at man kun måtte tage sunde ting med til uddeling. Men det skabte så en ny trend med kunstværker som sørøverskibe formet af frugt. Det blev for meget. Især fordi vi er en institution med en blandet børneflok fra forskellige sociale lag. Vi har derfor valgt, at det udelukkende er institutionen, der står for fejringen, og det med at spise er nedtonet. Nu handler det om at give barnet en følelse af at være noget særligt den dag – uanset hvilket hjem de kommer fra.”
I dag er det Thor, der bestemmer
”Se lige, hvilken stol du skal sidde på i dag, Thor.”
Pædagogisk assistent Dorthe Krull tager imod Thor Kikkenborg, som kommer ind på stuen sammen med sin mor og lillebror. Først er han lidt betuttet, men øjnene lyser op, da han ser den guldmalede kongestol, som står klar på hans plads og signalerer ’fødselsdag’. I dag er Thors dag. Han fylder fire år, og han ved præcis, hvad der skal ske.
Heidi Lundsgaard
”Vi har en klar struktur for, hvordan vi fejrer fødselsdage. Det giver en ro hos børnene, og vi voksne har overskud til at give fødselsdagsbarnet lidt ekstra opmærksomhed,” siger Dorthe Krull. Ved formiddagsmaden bliver der sunget fødselsdagssang for Thor. Han må vælge, hvilken sang han vil have – og at de skal spille på trommer og guitar. Derefter sender børnene lydraketter – hurraråb – afsted.”Det er ikke alle børn, som kan lide at være i centrum, så vi tilpasser det selvfølgelig lidt til barnet. Thor er ikke så vild med høje lyde, så vi bliver enige om, at vi tager fire små raketter i stedet for tre små og en stor.”
Efter lykønskningerne får Albert lov til at hente den lille pakke, som ligger klar, og giver den til Thor. Det er et sæbeboblerør – særligt udvalgt med Spider-Man-motiv, så det passer til hans madkasse og drikkedunk.
”De ved godt, hvad de får. Det handler bare om at få overrakt en lille ting af en kammerat og pakke op, mens de andre kigger på,” fortæller Dorthe Krull.
Fokus væk fra kage
Hun har været i institutionen i 11 år, og de første år var fødselsdagene mere forskellige. De afhang lidt af, om og hvad forældrene havde givet barnet med at dele ud. Nogle gange var forældrene med og havde arrangeret forskellige ting – og havde store kager eller frugtanretninger med – andre gange skete der ikke så meget.
”Det kunne godt blive for voldsomt for nogle, hvis der skete for meget, og det var uventet. Og andre blev kede af, hvis der ikke skete så meget for dem. Det kunne også blive til meget kage, når der er 20 børn på stuen, der holder fødselsdag. Nu får alle børn den samme fødselsdag, og selvom vi skruer lidt ned hos de børn, som ikke bryder sig om at være i centrum, så kan de fleste være i det – fordi de kender rutinen,” siger Dorthe Krull.
Thor vælger popcorn
Institutionen har ikke helt droppet ’noget at spise’ i forbindelse med fejringen. Men det er børnehaven, som sørger for det, og børnene kan vælge mellem popcorn, saltstænger eller frugt. Og de er helt med på deres valgmuligheder. Thor har valgt popcorn, og han går rundt om bordet og giver to fireårshåndfulde popcorn til hvert af børnene og får på den måde trænet det at give til andre – og de øver sig i at tage imod.
”Til min fødselsdag vil jeg dele frugt ud,” lyder det fra én af pigerne, og en anden svarer:
”Det vil jeg også”, imens en tredje stemmer i med: ”Jeg kan bedst lide popcorn, så det vil jeg vælge.”
Fejringen slutter med, at Thor vælger en leg – enten ’Kimsleg’ eller ’Lille hund, der er én, der har taget dit kødben’.
Det bliver den med hunden, og Thor får lov at lægge kødbenet på det første barn og pege på, hvem der skal tage det. Derefter fortsætter legen, til alle børn har været igennem.
Thors mor, Rikke Kikkenborg, er glad for, at børnehaven tager sig af fejringen.
”Jeg er ikke sådan én, som kan lave et sørøverskib ud af en vandmelon, og jeg blev faktisk lettet over at høre, at de står for det hele ved fødselsdagen. Så kan vi koncentrere os om det derhjemme.”
Hun glæder sig også over, at Thor ikke får en masse sukker i børnehaven, hverken til sin egen eller til andres fødselsdage.
”Det er rart, at vi selv kan styre, hvor meget sukker vi synes, han skal have.”
4 gode råd: Hvis I vil afkoble fejring og søde sager
Det handler ikke om at udskamme mad eller søde sager, men at fokusere på det, I sætter i stedet for – barnet i centrum. Små børn har jo ikke nogen holdning til, hvad der er en rigtig fødsels - dag, så man kan lige så godt skabe egne traditioner og give børnene en bredere bane at spille på i forhold til, hvordan man kan fejre noget.
Brug fejringer til at understøtte jeres pædagogiske praksis. Er I for eksempel en musikbørnehave, så lad barnet vælge, hvilken sangleg I skal lave, og hvis I har fokus på motorik og bevægelse, så kan barnet bestemme, hvilken tumleleg I skal lave og være den, der fører an.
Vi bruger mad – især søde sager – til at vise omsorg og kærlighed, så hav forståelse for, at det næsten kan være en sorg for nogle forældre ikke at måtte give deres barn kage eller lignende med til at dele ud. Vær derfor tydelig om, hvordan barnet bliver fejret på andre måder og fortæl, hvordan barnet vokser af det.
En stram sukkerpolitik kan let blive løst op ved, at ’der sker jo ikke noget denne ene gang’, så hold fast i, at danske børn generelt får for meget sukker, og at det optager pladsen fra den gode næring, de skal vokse af.
Kilde: Bodil Just Christensen, adjunkt ved biomedicinsk institut på Københavns Universitet, har været med til at udvikle materialerne til projekt ’Er du for sød’