Kom med til øvelser på brandskolen i Aarhus, hvor de prøver kræfter med at slukke elbiler, der er gået i brand.
Tobias Stidsen
Af
Tobias Stidsen
Journalist
Multiservice. Hele pakken til slukning af elbiler er pakket ned i en container, der i sig selv er en del af slukningsudstyret. Fra begyndelsen har det været hensigten, at udstyret i pakken også skulle kunne bruges til andre typer brande. Indtil videre har pakken især vist sig egnet også til industribrande. Kronen på værket er den fjernstyrede ’brand schweizerkniv’ Luf60, der holder midt i containeren.
Fare for genantænding. Tidligere har det været autohjælp, der har bugseret de udbrændte biler væk, men fordi batteripakken i elbiler kan selvantænde – selv efter en brand er slukket – er det nu blevet en central del af elbilindsatsen at få fjernet bilen på sikker vis.
Ventilering og bugsering. Dagens øvelse skal simulere, at der er brand i en elbil i et parkeringshus. Opgaven for holdet er først at fjerne røgen, så man kan få sigtbarhed, og derefter bugsere den udbrændte bil ud.
Fjernstyring. ”Det er en fed mulighed for lige at prøve det af,” udbryder beredskabsassistent Jens Fast Kruse. Han har haft fjernbetjeningen til ’Crawleren’ – en lille robot på larvefødder – spændt fast om livet det meste af dagen, og bruger den til at bugsere bilen ud.
Undertryk. ”Selv når den ikke kører for fuld skrald, kan man se, hvor meget røg den flytter herinde,” lyder det begejstret fra uddannelseskoordinator Christian Munk Poulsen. Luf60 kan både bruges til at suge og puste luft. Desuden kan den bugsere, tilsluttes vand og bruges som sprøjte eller lave vandtåge med den store blæser på toppen.
Elbilbrande
- Ved udgangen af 2022 rullede der 112.700 elbiler rundt på de danske veje. Sammenlignet med året før blev der solgt 69 procent flere elbiler.
- Elbiler brænder sjældnere end traditionelle biler. Fra 2018-2021 har der været 2,8 brande pr. 10.000 elbiler. For benzin og dieselbiler er tallet 4,6.
- Litiumbatteriet i en elbil tilfører sig selv ilt, mens det brænder, og det er det, der kan gøre elbilbrande svære at slukke.
- Der er fare for genantænding, hvis der er celler i elbilens batteri, som er beskadigede, men som endnu ikke er udbrændte. Det kan for eksempel ske ved bugsering og flytning af bilen.
Træning. ”Jeg synes, det er gået rigtig godt i dag. Jeg kan se, at det lugter af læringspunkter og udfordring hos holdet. En del af øvelsen er, at vi rammer noget, der ikke er så simpelt, som vi troede, det var. Vi er blevet udfordret max på det her udstyr, og det er også det, jeg gerne ville med det,” lyder det fra Christian Munk Poulsen, efter øvelsen er afsluttet.