Et stort flertal – 70 procent – af de FOA-medlemmer, der er ansat i ældreplejen, arbejder til daglig sammen med uuddannede kolleger. Det viser en ny medlemsundersøgelse fra FOA.
Den andel er alt for stor, mener Torben Hollmann, der er formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA. Han siger:
”Vi kan ikke forhindre, at der sker fejl. Men vi kan minimere dem ved at øge fagligheden. Faglighed gør en forskel.”
Skaber udfordringer
En af dem, der har oplevet en stigning i antallet af uuddannede kolleger er social- og sundhedsassistent Andreas Brøsen. Da han for fire år siden blev ansat i hjemmeplejen i Ballerup Kommune, var der et par enkelte af kollegerne, der ikke havde en social- og sundhedsfaglig uddannelse.
I dag er det rundt regnet hver tiende, vurderer Andreas Brøsen. Og det skaber udfordringer.
”Man forsøger at klæde de ufaglærte på så godt som muligt, men ingen kan jo på 14 dages intro hente det samme som på uddannelsen til social- og sundhedshjælper. Det betyder for eksempel, at der ikke altid bliver fulgt ordentligt op, fordi flere ufaglærte har vanskeligere ved at dokumentere og se den hele borger, som man lærer om på uddannelsen,” siger Andreas Brøsen.
De tager tid fra pleje
Hos FOA bekymrer det især, at mere end 70 procent af medlemmerne fortæller, at de ofte mangler den nødvendige tid til at oplære nye kolleger og elever, siger sektorformand Torben Hollmann.
”En ting er, at vores medlemmer hænger på flere af de opgaver, der kræver en faglært. Det er urimeligt og tager tid væk fra hovedopgaven, nemlig en sammenhængende omsorg og pleje for de ældre,” pointerer Torben Hollmann og kalder det ”endnu værre” og ”potentielt farligt”, at ufaglærte sendes ud til borgere uden ordentlig oplæring.
FOA-medlemmernes oplevelse understøttes af tal fra kommunernes og regionernes lønstatistikker. De viser, at andelen af uuddannede i ældreplejen de seneste fem år er vokset fra 14 til 21 procent - efter at der i årene forinden var sket et generelt fald.
Sidsel Vinge, projektchef i VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, deler bekymringen.
”Det er en meget høj andel, der oplyser, at de ikke har nok tid til at oplære kolleger. Det er uheldigt. For det er dem, vi slipper løs bagefter,” siger hun.
Startede selv som ufaglært
Som tillidsrepræsentant for de omtrent 300 medarbejdere i hjemmeplejen i Ballerup Kommune kender Andreas Brøsen til frustrationer blandt kolleger.
”Nogle af mine uddannede kolleger er trætte af, at hvis man er ved en borger sammen med en ufaglært, så står man med ansvaret for alle de krævende opgaver, mens den ufaglærte tager de lettere opgaver som for eksempel at gå i køkkenet og forberede mad.”
Andreas Brøsen var selv ufaglært, da han startede i social- og sundhedsfaget. Og derfor ligger det ham på sinde, at alle får en chance.
”Men ansættelse som ufaglært skal være med henblik på at tage uddannelsen. For som ufaglært mangler du teorien og baggrunden for, hvorfor du agerer, som du gør. Uddannelsen giver et massivt kvalitetsboost, hvor du også bliver i stand til at forholde dig kritisk, hvilket kommer både borger og samfund til gode,” siger Andreas Brøsen.