Annonce

Portrætbillede af Sandra Garlin

Fra svømmehal til plejehjem under corona: “Jeg var glad for, at der var brug for mig”


Arbejdspladser lukkede, og medarbejdere blev sendt hjem, da coronakrisen ramte Danmark. Men der gik ikke lang tid, før parkeringsvagter, badeassistenter og andre af de hjemsendte blev bedt om at udføre andre opgaver. 

Annonce

Badeassistent Sandra Garlin, 23 år, blev lånt ud til et plejecenter og sidemandsoplært som ufaglært sygehjælper. Nu brygger hun på idéer om fitness for ældre. Jan Sommer

Af Anne Mette Futtrup
Journalist

Annonce

Da badeassistent, livredder og fitnessinstruktør Sandra Garlin efter fem ugers coronahjemsendelse endelig tog på arbejde, var det ikke i Slagelse Svømmehal som vanligt.

For svømmehallen var lukket, og derfor havde Slagelse Kommune bedt hende hjælpe til på Plejecentret Skovvang i hverdagenes travle timer fra kl. 9 til 14.

”Jeg vil gerne arbejde og var glad for, at der var brug for mig på plejehjemmet til at lave frokost og gøre rent. Men jeg må indrømme, at jeg også blev en smule skræmt over, at jeg måske skulle hjælpe med at skifte og bade beboerne.”

Det føltes naturligt

Det er måske en tilsnigelse at påstå, at Sandras livredderfunktion fortsatte på plejecentret. Men de næste uger skulle vise, at hun reddede humøret hos både beboere og personale. Og Sandra selv blev overraskende begejstret:

”Jeg blev taget rigtig godt imod af personalet. De første dage gik jeg sammen med en kollega, som viste mig det hele: Hvordan man plejer beboeren, hjælper i bad og på toilettet. Alt det, som jeg troede ville være svært, kom bare til mig – det føltes helt naturligt.”

Den samme historie

Foruden plejeopgaverne, hvor Sandra Garlin assisterede en kollega, lavede hun frokost til beboerne, gik ture i det fri og gjorde rent.

”Nogle af de 11 beboere har en snert af demens, så de kunne ikke altid kende mig. Men jeg så tydeligt, at de blev glade, når jeg huskede ham, der gerne ville have et glas mælk kl. 11 og foretrak sky på sin leverpostejmad, og når jeg pyntede madderne lidt ekstra. Beboerne kunne også lide at gå tur – en ad gangen selvfølgelig. En kvinde, der ikke ser ret godt, kunne ane blomsternes farver og fortalte glad om, hvordan hun og hendes mand havde haft stor interesse i blomster. Jeg fik den samme historie igen og igen, men det var meget hyggeligt,” fortæller livredderen.

Læs også: Højere grundløn for alle: Her er slutresultatet for medlemmer i Teknik- og Servicesektoren 

Vil lave fitness med beboerne

Det er ikke helt nyt for Sandra Garlin at arbejde med ældre mennesker. Også i svømmehallen har hun fokus på at give dem en god oplevelse. Og den interesse er blevet større:

”Desværre skal jeg videre til noget rengøring. Jeg har ikke noget imod at gøre rent, men jeg var virkelig glad for arbejdet på plejecentret. Jeg følte, at jeg gjorde en forskel for de ældre og for personalet. Så nu går jeg og overvejer, om jeg måske kan finde på noget, så jeg kan komme tilbage og tilbyde fitness til beboerne.”

Plejeleder: "Sandra kom med åbent sind"

”Da det var værst, var halvdelen af medarbejderne syge, nogle med covid-19. Samtidig fik vi flere opgaver, blandt andet ekstra rengøring. Vi havde brug for alle de hænder, vi kunne få.”

Det siger Tina Hammer, virksomhedsleder for flere plejecentre i Slagelse, blandt andre Skovvang.

Derfor tog hun straks affære, da kommunen sendte beredskabslister over hjemsendte ansatte, som kunne lånes:

”Jeg ringede til Sandra Garlin og bad om hjælp med frokost og rengøring. Hun kom med åbent sind, tog også plejeopgaver og gjorde en stor forskel. Nu er der ro igen, så jeg kan desværre ikke beholde hende.”

I alt ni personer fra andre kommunale jobs har hjulpet på plejecentret under coronakrisen.

Portrætbillede af Martin B. Nielsen
Martin B. Nielsen,  53 år, er P-vagt og fællestillidsrepræsentant i Center for Parkering, København. Jan Sommer

"Vi tager nye opgaver - uden brok"

Martin Nielsen er parkeringsvagt i København og i hopla over de nye opgaver, som han og hans 89 kolleger blev bedt om at udføre, da opkrævning af p-afgifter blev sat i bero. Da afstandskrav blev indført, bad Københavns Politi kommunen om hjælp i parker, på stier og strande.

”Det ville jeg selvfølgelig gerne. Vi p-vagter er et serviceorgan. Vi lader os ikke fornærme så let, men tager tingene med et smil. Jeg har også taget turistguidekurser og er vant til at svare på spørgsmål om attraktioner, restauranter og så videre,” siger han.

Netop borgernes behov for hjælp i den svære tid har ligget Martin Nielsen på sinde:

”For at minimere smitterisikoen blev der indført ensretning rundt om søerne, cykelstien ved Damhussøen blev inddraget til gangsti, og skaterbanen i Fælledparken lukkede. Selvom der er informationsskilte, er vi mennesker vanedyr og ser ikke nødvendigvis, hvad der står. Vores opgave blev at anvise retning og forklare årsagen,” siger han og håber, at de nye opgaver kan blive til flere:

”Vi p-vagter er omstillingsparate og vil gerne bruges til mere. Det håber jeg, at politikerne ser, så de vil brede vores opgaver ud fremover.”

Læs også: Dét lærte vi af corona-krisen 

Portrætbillede af Nana Sanggård
Nanna Sanggård, 28 år, er livredder i Vesterbro Svømmehal, København. Jan Sommer

"Vi gør rent og aflaster personalet"

”Vi er en del af Københavns Kommunes nødberedskab. Så selvom svømmehallen er lukket, følger vi en 8-17-vagtplan og står standby til at rykke ud til andre opgaver, hvis der er behov.”

Sådan siger Nanna Sanggaard, livredder i Vesterbro Svømmehal i København. Hun er vant til vagter i svømmehallen mellem kl. 5-23, vant til at servicere gæster, gøre rent efter særlige standarder i vådområder og til flere gange dagligt at kontrollere badevandskvaliteten i svømmehallen, i nogle af byens skolebade og institutioners terapibassiner. Under coronakrisen kom der også rengøring i institutioner med på listen.

”Vores opgaver fortsatte, men efter en anden tidsplan, der passede med børnenes nye dagligdag. Vi fik desuden en skole mere, som vi skulle tage os af. Vi blev bedt om, at vi hver dag ved middagstid skulle tørre blandt andet håndtag og stolerygge af, mens børnene var ude. Jeg oplever, at vi har aflastet personalet, som så kunne bruge tiden på børnene.”

Hun understreger, at hun trives med ikke bare at være hjemsendt.

”Jeg kan lide at have noget at stå op til om morgenen. Og ud over en enkelt dag for flere uger siden, hvor jeg hjalp med at sætte senge op på et nødherberg for hjemløse, er vores nye opgaver ikke så anderledes end de gamle.”

Læs også: Ung sosu: Vi har et fælles ansvar for at tale vores fag op

Portrætbillede af Lars Modberg
Lars Modberg, 54 år, er P-vagt i Assens, Middelfart og Odense. Jan Sommer

"Dælme dejligt at være i gang"

Da parkeringsvagt Lars Modberg fra Fyn havde været hjemsendt nogle uger, kom en sms fra chefen: Der var brug for Lars og hans kolleger til at dirigere trafik på de genåbnede genbrugsstationer – i Aalborg.

Lars Modberg er ansat af Parkeringskontrol Nordjylland, Aalborg Kommune, som udfører p-kontrol i 25 kommuner, blandt andet de fynske. Nu var det så i Aalborg, at behovet var.

Læs også: Nødråb fra de lavest lønnede: ”Det er altid os, der er sidst i køen”

”Ja, det tog så tre timer at komme på arbejde og tre timer hjem igen, så det var nogle lange dage. Men vi var hjemsendt med løn, så jeg synes bare, det var helt i orden. Jeg fik fem vagter fordelt over tre uger, og det var en rigtig god oplevelse. Jeg gør det med glæde igen. Vi dirigerede trafikken, så der ikke var for mange biler ad gangen på genbrugsstationen. Jeg stod også, hvor der blev læsset haveaffald af og sikrede, at folk ikke stod for tæt. Desuden kom vi til at kende vores nordjyske kolleger og fik også hilst på bossen flere gange. Det var faktisk rigtig hyggeligt. De tog godt imod os og havde altid kaffe på kanden, når vi kom.”

I alt seks p-vagter fra Fyn og fire fra Esbjerg deltog i arbejdet på genbrugsstationerne i Aalborg.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev