Selvom journalen er et af de vigtigste arbejdsredskaber for ansatte i hjemmeplejen og hjemmesygeplejen, er det ikke alle ansatte, der har adgang til at kunne læse eller skrive i den.
Svært at få bugt med problemerne
Det er langt fra første gang problematikken er beskrevet, men det ser ud til, at nogle kommuner har svært ved at få bugt med problemerne, siger direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Inge Kristensen:
Læs også: Hjemmeplejeleder efter påbud: Vi har lært sindssygt meget
“Det, vi ser, er, at der ikke er ordentlige rutiner omkring vikarer. Blandt andet her i sommerperioden. Man har ikke lavet aftaler, som alle kender til. Det gør, at man kan komme i situationer, hvor man ikke kan logge sig ind, eller hvor man ikke kan læse op på for eksempel medicinhåndtering, “ siger Inge Kristensen og fortsætter:
“Det er ikke godt, for det er usikkert for borgerne, og det er utrygt for de ansatte.”
FOA: Få det fikset
Det samme mener formand for FOAs Social- og Sundhedssektor, Torben Hollmann.
“Det er uforståeligt, at det ikke bare bliver fikset. Når det ikke er fikset, sender vi ansatte på arbejde i blinde. Det går ud over borgerne, men også vores medlemmer,” siger han og fortsætter:
Nogle påbud ophævet igen
Christian Harsløf er chef for digitalisering, ældre og sundhed i Kommunernes Landsforening. Til DR siger han:
“Kommunerne arbejder benhårdt på at sikre, at alle medarbejdere har adgang. Og så sker der engang imellem en fejl, og det skal vi være de første til at beklage.”
Ifølge DR er en række påbud ophævet igen, fordi problemerne er blevet løst, men i 16 kommuner er påbuddene stadig gældende.