Annonce

Hænder på en ældre dame. Foto Heidi Lundsgaard

Ledere mangler ansatte: Opgaver bliver ikke løst godt nok


Kvaliteten af arbejdet falder, og der ansættes for mange ufaglærte, når der mangler medarbejdere. Det viser ny undersøgelse blandt 346 ledere.

Annonce

Vanskeligheder ved at skaffe personale resulterer i, at der er opgaver, der ikke bliver løst godt nok. Det mener en stor gruppe ledere på social- og sundhedsområdet. Heidi Lundsgaard (arkivfoto)

Af Mette Boysen
Nyhedsredaktør

Annonce

Medarbejdere må løbe hurtigere, og arbejdsopgaver bliver ikke løst tilfredsstillende. Det er konsekvenserne af den store mangel på social- og sundhedsmedarbejdere. 

Det viser en ny undersøgelse, som 346 af FOAs ledere i social- og sundhedssektoren har besvaret.

I alt svarer 43 procent af de adspurgte, at de i høj eller meget høj grad oplever, at det er svært at besætte stillinger. Og når de bliver spurgt til, hvilken betydning det har, svarer 60 procent, at der er arbejdsopgaver, der ikke bliver løst godt nok, mens 61 procent svarer, at de ansætter medarbejdere, der ikke har de ønskede kompetencer.

Og de svar er ’helt groteske’, siger Torben Hollmann, formand i FOAs Social- og Sundhedssektor:

”Vores bange anelser var netop, at de store rekrutteringsproblemer, ville gå ud over kvalitet, og at man ville ansætte medarbejdere uden de rette kompetencer, altså ufaglærte. På den lange bane er det helt håbløst,” siger Torben Hollmann og fortsætter:

”Kommunerne skulle have lyttet for 10 år siden, da vi sagde, at der ville komme til at mange social- og sundhedspersonale, men hvad kan vi bruge det til nu. Jeg får ikke noget ud af at skælde ud, jeg håber bare, at kommunerne nu bruger de redskaber, muligheder og penge, der er brug for,” siger Torben Hollmann.

KL er ikke overrasket

Formanden for Kommunernes Landsforenings (KL) Løn og Personaleudvalg, Michael Ziegler, er ikke overrasket over konklusionerne af undersøgelsen:

”Når det er så svært at rekruttere, kan det ikke undgås, at det går ud over noget. Det er derfor, det er så afgørende vigtigt, at vi får gjort noget for at afhjælpe situationen,” siger han.

KL, FOA og DSR har aftalt at afsætte en pulje til at løfte lønnen på 500 millioner kroner til området under forårets overenskomstforhandlinger, og senest har KL udarbejdet en handlingsplan med 38 initiativer, der skal forbedre indsatsen for at få flere ind i social- og sundhedsfaget.

Michael Ziegler har dog også bud på, hvad der kan gøres på den meget korte bane:

”Det handler om, at vi skal få nogle af vores mange deltidsansatte til at arbejde lidt flere timer. KL kan ikke gøre det alene. FOA kan ikke gøre det alene, men sammen tror jeg, at vi kan skubbe til det,” siger Michael Ziegler.

”Vi vil gerne frem til at for nyuddannede, så er fuldtid det helt overvejende udgangspunkt. Det handler stadig om kultur. Jeg forestiller mig ikke en regel om, at man ikke kan ansættes som nyuddannet på andet end fuldtid. Men udfordringen er, at er du først kommet på deltid, er der stor sandsynlighed for, at du bliver på deltid. Derfor gælder det om at få flere på fuldtid.”

Råd til lederne

Hos FOA er Joan Lindskov ansvarlig for lederområdet, og hun råder lederne til at være opmærksomme på, hvad der er årsag til, at medarbejdere siger op:

”Jeg har oplevet, at ledere selv går ind og tager en vagt eller får en souschef eller en afdelingsleder til det, når der er mangel på medarbejdere. Det er ikke godt, for det tager tid fra ledelse og muligheden for at udøve ledelse. Det er vigtigt, at man har en organisation med mål og visioner, som folk ønsker at søge job ind i. Hvis man ikke får det på plads, kan det være med til, at flere medarbejdere forlader stedet. Og så bider det sig selv i halen,” siger hun.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev