Sosu-assistent Henriette Berthelsen, der arbejder på Aalborg Psykiatriske Sygehus, synes, at arbejdsmiljøet er blevet bedre, fordi ledelsen nu er mere opmærksomme på medarbejdernes trivsel. Det er sket efter indførslen af et nyt system, hvor de ansatte hver dag registrerer, hvordan deres dag er forløbet, så lederen kan reagere.
Lars Aarø
Af
Sophie Holland
Journalist
Har du en dårlig leder, er der stor risiko for, at du oplever dit arbejdsmiljø som dårligt. Om ledelsen er god eller ej, er nemlig den væsentligste faktor, når FOAs medlemmer skal vurdere deres arbejdsmiljø. Det viser en ny undersøgelse blandt FOAs medlemmer.
Læs også: Suzanne fik PTSD: Jeg er blevet slået, sparket og forsøgt stranguleret
52 procent af dem, der mener, at deres ledelse er dårlig, vender tommelfingeren ned til deres arbejdsmiljø. Det kommer ikke bag på Yun Katrine Ladegaard, der forsker i psykisk arbejdsmiljø på Institut for Psykologi, Københavns Universitet.
”Ledelse hænger tæt sammen med trivsel og psykisk arbejdsmiljø. Ofte savner medarbejderne mellemledere, som kan forsvare dem og deres interesser over for den øverste ledelse,” siger hun.
Undersøgelsen viser også, at dem, som i høj grad føler sig stressede, synes, at deres arbejdsmiljø er dårligt. Yun Katrine Ladegaard peger på, at dårlig ledelse og stress ofte hænger sammen.
Læs også: Forsker: Flere plejeskandaler i vente efter Kongsgården
”I et forskningsprojekt om stresssygemeldte var det tydeligt, at dårlig ledelse var en af de primære årsager til, at medarbejdere blev sygemeldt med stress,” konstaterer hun.
Etisk stress
Forandringer og nedskæringer sker ofte i et for højt tempo, og det er noget af det, som stresser medarbejdere, forklarer Pernille Rasmussen, erhvervspsykolog og indehaver af firmaet Grow People. Hun ser også en relativ ny form for, hvad hun kalder etisk stress. Især i sundhedssektoren.
”Mange medarbejdere kan ikke stå inde for den måde, de løser opgaverne på, fordi de er under et enormt tidspres,” siger hun.
Stress fylder også
- 51 procent af dem, der i høj grad føler sig stressede, synes, de har et dårligt arbejdsmiljø.
- 68 procent af dem, der er ansat på arbejdspladser, hvor forebyggelse af arbejdsmiljøproblemer ikke prioriteres, synes de har et dårligt arbejdsmiljø.
Kilde: ’Arbejdsmiljøet blandt FOAs medlemmer’, januar 2017, 5.021 deltog.
Hvad gør FOA?
FOA har været med til at lave ti værktøjer, som skal mindske stress på arbejdspladsen. Hvert værktøj tager kun ét personalemøde eller en halv temadag at gennemgå.
Læs mere her.